
NEWSLETTER OF THE OVERSEAS PRESS CLUB OF AMERICA, NEW YORK, NY • July/August 2012THE MONTHLY 

by Larry Martz
A rare shaft of daylight pierced 

the hermetically sealed world of the 
Kremlin this week with the unfolding 
of the bizarre case of Aleksandr Bas-
trykin, the head of Russia’s equiva-
lent of the FBI. Accused of threat-
ening to kill a prominent Russian 
reporter, Bastrykin first blustered 
that the story was “outright lies,” 
“stupidities and innuendo.”  Then he 
called a press conference and issued 
an apology — without admitting the 
facts or even explaining what he was 
apologizing for.

The story broke when Dmitry 
Muratov, editor in chief of the cru-
sading newspaper Novaya Gazeta, 
published an open letter to Bastrykin.  

Inside. . . 
OPC Election Slate......................3-6

Cruise Lecture Circuit......................6

People........................................7-10

Journalists in Mexico.....................11

New Books....................................12

Russia’s Top Cop Denies Threat, Then Apologizes

(Continued on Page 2)

Novaya Gazeta’s editor-in-chief 
Dmitry Muratov in October 2011. In 

the background is an image of Anna 
Politkovskaya who was killed in 2006.

by Aimee Vitrak 
Egypt’s first election in 7000 

years was held on June 17 and 18. 
But if this election was long in the 
making, so too were the results with 
both candidates claiming victory as 
the military seized control and re-
ports surfaced that the deposed dicta-
tor Hosni Mubarak was brain dead. 
All of this news was breaking right 
up to start of the program on June 19 
at the Ford Foundation and injected 
the discussion with a sense of im-
mediacy and an urging for American 
media to cover Egypt and for the 
public to learn more about the U.S. 
involvement with Egypt.

Panelists included Mohamad 
Bazzi who is a senior fellow for 
Middle Eastern studies at the Coun-
cil on Foreign Relations and former 
Middle East bureau chief for News-
day. Charles M. Sennott, executive 
editor and co-founder of GlobalPost 
who covered the Egyptian revolts 
and the Muslim Brotherhood in 
his Frontline/WGBH documentary 
“Revolution in Cairo,” which was 
excerpted at the event to fill in the 
picture of the Muslim Brotherhood.

Calvin Sims, Program Officer, 
Freedom of Expression Unit of the 
Ford Foundation facilitated the dia-

log, filling in 
the audience 
on the breaking 
news of the day 
and leveraging 
his familiar-
ity of a Muslim 
country from 
his time as a re-
porter for The 
New York Times 
in Jakarta. 

During the 
program, the 
election results were looking favor-
able for the Muslim Brotherhood, 
which in many countries can be 
construed as a terrorist organization. 
However, Sennott said terrorism was 
too pat a conception for  the Brother-
hood in Egypt, which has wanted to 
rule in that country since its found-
ing in 1928. Sennott said the results 

of this election contain everything 
Americans believe in is on the line. 
“Do we support democracy or sta-
bility?” The question was about 
the $1.3 billion in funding the U.S. 
gives to Egypt, largely to support the 
military and status quo. In the past, 
the U.S. has supported the military, 

News From Egypt Unfolded During Panel
EVENT RECAP: JUNE 19

(Continued on Page 2)

From left, panelists Bazzi, Sennott and Sims. 

The letter said Bastrykin, angered by 
a story the paper had published, had 
its deputy editor for investigative 
reporting, Sergei Sokolov, driven to 
a section of forest outside Moscow, 
where Bastrykin threatened to kill 

So
ny

a 
K.

 F
ry



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 2

OVERSEAS PRESS CLUB OF AMERICA • BOARD OF GOVERNORS

40 West 45 Street, New York, NY 10036 USA • Phone: (212) 626-9220 • Fax: (212) 626-9210 • Website: opcofamerica.org

PRESIDENT
David A. Andelman
Editor
World Policy Journal

FIRST VICE PRESIDENT
Marcus Mabry
Editor at Large
International Herald Tribune

SECOND VICE PRESIDENT
Michael Serrill
Assistant Managing Editor 
Bloomberg Markets

THIRD VICE PRESIDENT
Arlene Getz
Editor-in-Charge, Media
Thomson Reuters

TREASURER
Jacqueline Albert-
Simon
U. S. Bureau Chief
Politique Internationale

SECRETARY
Jane Ciabattari
Author/Journalist

ACTIVE BOARD 
Ron Allen
Correspondent
NBC News 

Rebecca  
Blumenstein
Page One Editor
The Wall Street Journal

Paul Brandus
West Wing Report

Jonathan Dahl
Editor-in-Chief
Smart Money

Adam B. Ellick
Video and Print Journalist
The New York Times

Tim Ferguson
Editor
Forbes Asia

Chrystia Freeland
Global Editor-at-Large  
Thomson Reuters

Evelyn Leopold
Independent  Journalist
United Nations

Santiago Lyon
Director of  
Photography
Associated Pess

John Martin
Writer/Editor  

Abigail Pesta
Editorial Director
Women in the World

Toni Reinhold
Editor in Charge,
New York Desk
Reuters

Tom Squitieri
Freelance Journalist

Gillian Tett
U.S. Managing Editor
Financial Times

Seymour Topping
Emeritus  
Professor of
International  
Journalism
Columbia University

Joel Whitney
Editor
Guernica

ASSOCIATE BOARD 
MEMBERS
Bill Collins
Director, Public & 
Business Affairs
Ford Motor Company

Emma Daly
Communications 
Director
Human Rights Watch

Sarah Lubman
Partner
Brunswick Group

Abi Wright
Director
Alfred I. duPont- 
Columbia University 
Awards

PAST PRESIDENTS
EX-OFFICIO
John Corporon
Allan Dodds Frank
Alexis Gelber
William J. Holstein
Marshall Loeb
Larry Martz
Roy Rowan
Leonard Saffir
Larry Smith
Richard B. Stolley

EXECUTIVE  
DIRECTOR
Sonya K. Fry

EDITOR
Aimee Vitrak

OPC 
ISSN-0738-7202 
Copyright © 2002
Overseas Press Club of 
America

Sokolov and joked that he personally would lead the in-
vestigation into his death.  Muratov said Sokolov had 
fled the country, and demanded that Bastrykin guarantee 
his safety.

Novaya Gazeta is no stranger to violence. At least 
three of its journalists have been killed in the past decade 
in retaliation for their reporting, including the illustrious 
Anna Politkovskaya, winner of the OPC’s first Artyom 
Borovik award for investigative reporting in Russia. No 
one has been punished for any of the killings.

In an interview with the newspaper Izvestia, Bas-
trykin denied the whole story. As head of Russia’s In-
vestigative Committee and a university classmate of the 
newly restored President Vladimir V. Putin, he clearly 
felt no threat from a mere newspaper.  What happened to 
change his mind may never be known, but his next move 

was to call a meeting at the offices of the Interfax news 
agency.  With the most prominent journalists in Russia 
in attendance, Bastrykin issued his apology, shook hands 
with Muratov, and said he had spoken by phone with So-
kolov and offered him a wristwatch as a gesture of con-
ciliation.  Muratov said the matter was settled, and “Ev-
erything that I demanded in the letter has been satisfied.”

The OPC’s Freedom of the Press Committee has writ-
ten two letters to Putin in response to this odd case.  The 
first, before Bastrykin’s apology, demanded that he be 
suspended from his office while Muratov’s charges were 
investigated, and that criminal charges must be filed if 
the story was true.  The second letter repeated those de-
mands, explaining that Bastrykin’s threat, if true, “was a 
crime, which no vague apology can erase.”  It would also 
represent “a gross dereliction of duty” undermining the 
rule of law, and faith in the system could be restored only 
with Bastrykin’s prosecution.

Egypt Event: Continued From Page 1

Russia Threat: Continued From Page 1

and indirectly Mubarak, for the return of an ally in the 
Middle East and stability. Now however, if the Brother-
hood was elected in a fair election, then democracy must 
prevail, even if the candidate is not preferred by the U.S.  

Sennott underscored that the repression in Egypt has 
come at the hands of the Mubarak-led government, not 
the Muslim Brotherhood. “America needs to have a so-
phisticated reponse...if we fear the Muslim Brotherhood, 
we lose that moment.” 

Bazzi said that there are other manifestations of the 
Brotherhood, with Hamas in Palestine and Syria. “I’d 
be worried if Egypt’s Brotherhood were like Syria’s,” 
he said. “The best way to expose any weakness in these 
groups is to give them a chance to govern. The limited 

experience, so far, has 
been a failure.”

The panel revealed 
how intertwined the 
Egyptian economy 
and military have be-
come. For example, 
when an officer serves 
his time in the army and is ready for retirement, he is 
given, by the government, a business, like a shopping 
center or grocery chain as part of the retirement package. 
Sennott said, that if Mubarak died soon, it would be a 
metaphor for the collapse of his regime, “in the end, even 
his death is an injustice because he is getting away with 
murder.”

President Morsi in July.



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 3

  OFFICERS
  PRESIDENT
Michael Serrill has been an OPC 
member for 19 years. He has 
served several times as a member 
of the board, as second and third 
Vice President and as Secretary. 
He ran the awards judging panels 
for several years. He then became 
Editor of Dateline, the magazine 
distributed in conjunction with 
the annual awards dinner. He ran that publication for 
more than a decade, then returned last year to the job 
of organizing the awards panels. Serrill is Assistant 
Managing Editor at Bloomberg Markets magazine. Early 
in his career Serrill was the editor of two criminal justice 
publications underwritten by the Ford Foundation that 
were finalists for National Magazine Awards three times. 
In his 15 years as an Editor and Senior Writer for Time 
magazine, he covered topics from the first Palestinian 
intifada to famine in Ethiopia. After leaving Time, he 
served as Assistant Managing Editor/International 
of Institutional Investor magazine, then as Asia and 
International Finance Editor of Business Week.   

  VICE PRESIDENTS 
Tim Ferguson is Editor of Forbes 
Asia, the English-language pub–
lication of Forbes magazine in 
the Asia/Pacific region. He also 
oversees the Asian online content 
and is based in the company’s New 
York headquarters. Ferguson joined 
Forbes as its West Coast Bureau 
Manager in 1995, and he served as 
Assistant Managing Editor from 1998 to 2001. He has 
been editing international editions since then. Prior to 
joining Forbes, he spent 12 years at The Wall Street 
Journal as Editorial Features Editor, Business World 
Columnist and member of the Editorial Board.
 
Abigail Pesta is the Editorial 
Director, Women in the World, for 
Newsweek and The Daily Beast. She 
has lived and worked as a journalist 
around the world from New York to 
London to Hong Kong. She is the 
former Editor-at-Large of Marie 
Claire magazine in New York, and 
also a former News Editor at The 
Wall Street Journal Asia in Hong Kong. While based 
in Hong Kong, Pesta ran a team of Journal reporters 
covering business, technology and culture throughout 

Asia. She also helped launch the first Asian news bureau 
for WSJ.com. Before that, she was based in London 
for Dow Jones Newswires. She has won numerous 
journalism awards for her reporting. 
 
Toni Reinhold is one of the editors 
in charge of Reuters’ Americas 
Desk. Reinhold has worked for 
Reuters for more than 19 years 
as a correspondent, editor and 
training editor. She also teaches 
journalism around the world on 
behalf of the Thomson Reuters 
Foundation. Before joining Reuters, 
Reinhold worked as a general and political reporter 
and  investigative reporter and as an  internationally 
syndicated columnist. She is the author of several mass 
market books, including Untamed — The as-told-to 
autobiography of Gunther Gebel Williams and Patient 
or Pretender — Inside the Strange World of Factitious 
Disorders.  Reinhold is also in her second term as 
president of The Newswomen’s Club of New York. 

  TREASURER
Dorinda Elliott is a Global Affairs 
Editor at Condé Nast Traveler, where 
she edits, writes, and helps spearhead 
the magazine’s coverage of ethical 
travel and social responsibility and 
the travel industry. She produces 
a monthly interview with global 
citizens, from Tony Blair on tourism 
as a vehicle for peace in the Middle 
East to Norwegian Prime Minister Jens Stoltenberg on 
climate change and Madeline Albright on  America’s role 
in the world. Before Condé Nast Traveler, Elliott served 
as Assistant Managing Editor at Time magazine. She 
was a foreign correspondent for 20 years for Newsweek 
magazine in Hong Kong, Beijing and Moscow. 
 
  SECRETARY
Jonathan Dahl was Editor-in-
Chief of SmartMoney, the recently 
closed personal finance magazine 
and website of The Wall Street 
Journal. He held that position 
for seven years and is a 28-year 
veteran of the Journal itself. 
Under his leadership, SmartMoney 
magazine and website won or had 
been nominated  for more than 20 national awards.  
He has appeared on many TV news shows and 
is the author of a personal finance book that was 
nominated for a national book award. In 1991, 

2012 OPC Election Slate



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 4

Dahl wrote a story about homelessness that was 
nominated by the Journal for a Pulitzer Prize.  
He joined the OPC board a year ago and has served as 
an awards judge. He is also on the board of the Deadline 
Club and a member of the Economic Club of New York.
 
  ACTIVE
Jacqueline Albert-Simon is U.S. 
Bureau Chief and Associate Editor 
of Politique Internationale and 
has spent three decades reporting, 
analyzing U.S. foreign policy for 
French and other European readers 
of PI.  She has been a frequent 
guest commentator on French and 
Canadian TV and radio, and a 
contributor to Figaro Magazine, French and American 
Vogue, La Vie Francaise and a contributing editor to 
Harper’s magazine from 1984 to 1992. Albert-Simon 
attended Davos throughout the 90’s and was a fellow 
there for two years. She is presently senior resident 
fellow at The Institute of French Studies at NYU, and 
is researching material for a book on the structural 
limitations to democratic evolution. She is an active OPC 
board member, contributes to Dateline and frequently 
writes Freedom of the Press letters.  

Amar C. Bakshi was the World 
Producer at CNN.com and Managing 
Editor of the Global Public Square 
CNN.com/GPS, CNN’s premier 
international analysis site. Bakshi 
built and ran the site, designed its 
social media outreach, and launched 
“Uncommon Ground,” a web-based 
show placing unlikely pairings of 
people from around the world in virtual conversation. 
Before joining CNN, Bakshi served as Special Assistant 
to the U.S. Ambassador to the United Nations, Susan E. 
Rice, where he worked on speechwriting, development 
policy, Muslim outreach and integrating new media into 
diplomatic efforts. Prior to this position, Bakshi was a 
reporter for The Washington Post where he created a 
video blog titled “How the World Sees America.” Bakshi 
is finishing a master’s degree at the Johns Hopkins 
School of Advanced International Studies and beginning 
a 3-year JD/MBA at Yale in the fall. 

Rebecca Blumenstein is the Page 
One Editor and a Deputy Managing 
Editor of The Wall Street Journal. 
She became Page One Editor in 
September 2011.  Blumenstein has 
been a Deputy Managing Editor and 
International Editor since December 

2009, having previously served as Managing Editor of 
The Wall Street Journal Online.   Before that, she was 
the China Bureau Chief, overseeing China coverage for 
the Journal. Prior to moving to China in the summer of 
2005, Blumenstein served as chief of the Journal’s New 
York Technology Group, which covered the historic 
mergers and changes in technology that recast the 
telecommunications industry.  

Paul Brandus is an award-winning 
member of the White House press 
corps and founder of the West 
Wing Report in 2009 (Twitter: @
WestWingReport). His career spans 
network television, Wall Street 
and several years as a foreign 
correspondent based in Moscow 
where he covered the collapse of 
the Soviet Union for NBC Radio and “Marketplace.” 
Brandus sits on the Board of Governors of the OPC 
and serves as its Washington, D.C. representative. He 
is also a private investor and an entrepreneur who once 
purchased the Russian rights to the Super Bowl from the 
National Football League — becoming the first person to 
show the championship game in Russia.
 
Howard Chua-Eoan is the News 
Director of Time and Time.com since 
August 2000. Previous to becoming 
News Director, he was a writer and 
editor in the World, Nation and 
Religion sections of the magazine. 
He was co-writer of the cover story 
Time crashed the weekend of the 
Tiananmen crackdown in June 1989. 
Born in the Philippines, Chua-Eoan began working with 
Time in April 1983 as a one-day-a-week secretary in the 
Nation section. He has spent the last three decades at 
Time except for a delightful 15-month period when he 
was Front of the Book Editor at People.

Deidre Depke is the Executive 
Editor of The Daily Beast. The 
site focuses on U.S. and domestic 
news, international events, cultural 
trends and entertainment. Depke 
previously worked as General 
Manager of TheWeek.com and as 
editor of  Newsweek.com, where 
she presided over nearly 100 percent 
growth rates in audience and advertising for more than 
a decade. She began her Newsweek career as Foreign 
Editor, managing coverage of the Hong Kong handover 
and Princess Diana’s death, among other stories. Her 
New York career began at BusinessWeek. 



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 5

Arlene Getz is the Editor-in-
charge, Media, at Reuters. In that 
role, she oversees editorial content 
for Reuters’ print and online 
subscribers; leads a national team 
of assignment editors “embedded” 
in client newsrooms; develops U.S-
focused news packages and writes 
occasional features designed to meet 
the needs of U.S. publications. Prior to joining Reuters 
in 2010, Getz worked at Newsweek in positions ranging 
from a correspondent covering the end of apartheid in 
South Africa to a New York-based Managing Editor of 
Newsweek.com and the Editorial Director of Newsweek’s 
network of local-language editions around the world. Her 
reporting and commentary has won many awards. She 
has chaired the awards committee of the OPC, served 
two terms as an OPC Vice President and frequently 
serves as a judge for OPC and IRP fellowships. 

Azmat Khan is a digital producer 
and reporter for the award-winning 
PBS documentary series “Frontline.” 
In 2011, she was the field producer 
in Cairo for the “Frontline” report, 
The Brothers, an investigation into 
the Muslim Brotherhood’s role in the 
Egyptian revolution. She has helped 
expand and integrate the series’ 
broadcast, web and new media initiatives to remake 
“Frontline” for the digital age. Khan has been an editor for 
Tehran Bureau, an award-winning “virtual” news bureau 
connecting journalists and readers. She has worked in 
disaster relief in Pakistan-administered Kashmir, at the 
Council on Foreign Relations in Washington, D.C., and 
at Facebook in California. She frequently writes and 
speaks about how journalists can leverage innovative 
digital platforms in storytelling.

Dafna Linzer is a Senior Invest–
igative Reporter at ProPublica. 
She reports on topics like national 
security, foreign policy and criminal 
justice. Her series on Presidential 
Pardons was a finalist for the 2012 
Goldsmith Prize. Her coverage of 
Guantanamo and detention in the 
Obama Presidency won her the 2010 
OPC award for General Excellence Online and received 
honorable mention for the American Bar Association’s 
Silver Gavel Award. She was a national security reporter 
for  The Washington Post, covering intelligence and 
nonproliferation from 2004 to 2008. Before joining the 
Post, she spent 10 years as a foreign correspondent for 
The AP. Based in Jerusalem, New York, and the U.N. 

She has served as an OPC awards judge for the past 
three years.

Santiago Lyon is Vice President 
and Director of Photography of The 
Associated Press, responsible for 
the AP’s global photo report and the 
hundreds of photographers and photo 
editors worldwide who produce it. 
He has 28 years of experience in news 
service photography and has won 
multiple photojournalism awards for 
his coverage of conflicts around the globe.  Under Lyon’s 
direction, the war in Iraq earned the AP its 48th Pulitzer 
Prize and its 29th for photography in 2005 for work by a 
team of photographers including five Iraqis.  He sits on 
the boards of the OPC and the Eddie Adams Workshop. 
He is also on the board of RISC, a non-profit dedicated 
to providing emergency first aid training for freelance 
journalists. Lyon is currently a 2012 Sulzberger Fellow 
at Columbia University, exploring ways to enhance AP’s 
photo business.

Marcus Mabry is Editor at Large 
of The International Herald Tribune 
and The New York Times, based in 
London and Paris. Prior to coming 
to Europe in 2011, Mabry was the 
Associate National Editor of The 
New York Times, responsible for 
coverage of U.S. politics. Mabry 
came to the Times in 2007 as 
International Business Editor, after nearly 20 years as 
an editor and correspondent at Newsweek. In his last 
position at Newsweek, he was Chief of Correspondents, 
responsible for deploying and managing the magazine’s 
domestic and international correspondents. Mabry has 
been based in Paris, Johannesburg, Washington and 
Atlanta. He was the 1999-2000 Edward R. Murrow 
Press Fellow at the Council on Foreign Relations in New 
York and is the winner of numerous journalism prizes. 
Mabry’s latest book is Twice as Good: Condoleezza Rice 
and Her Path to Power, an intimate examination of the 
life and career of the former Secretary of State. 

Romesh Ratnesar is the Deputy 
Editor and International Editor of 
Bloomberg Businessweek, over–
seeing editorial content in the 
magazine’s global editions. Prior to 
this position, Ratnesar was a foreign-
affairs columnist and Contributing 
Editor-at-Large for Time. He 
previously served as Time’s Deputy 

(Continued on Page 6)



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 6

Managing Editor and Foreign Editor, after a decade 
as a correspondent and staff writer for Time and Time 
International. Ratnesar is the author of Tear Down This 
Wall: A City, A President, and the Speech That Ended 
the Cold War.

  ASSOCIATE
Brian Byrd is a program officer 
for the New York State Health 
Foundation, overseeing the Foun–
dation’s $3 million Special Projects 
Fund. Before joining the Foundation, 
Byrd was the director for community 
partnerships in the New York 
office of CARE, an international 
humanitarian organization with 
programs in 87 countries. At CARE, he initiated the 
design, implementation, integration and oversight of 
partnership and communications strategies. Before that, 
he was the Deputy Director for membership affairs at 
the Council on Foreign Relations. Byrd spent eight years 
as the Assistant Director for communications with the 
Rockefeller Foundation. He is currently a member of 
OPC’s program planning committee.  

Sarah Lubman is a partner at Brunswick Group, an 
international corporate communications firm. Prior to 
joining Brunswick in 2005, she worked for 17 years as 
a journalist, starting off as a night editor in ABC News 

Tokyo bureau. Lubman was a stringer 
in Beijing for The Washington Post 
during the 1989 student democracy 
movement and Tiananmen Square 
crackdown, and then as a reporter in 
the  UPI Beijing bureau. She worked 
subsequently as a reporter in The 
Wall Street Journal’s Los Angeles 
bureau, as a reporter and Senior 
Editor at the San Jose Mercury News, and as Asia Editor 
at Newsweek International. 

Minky Worden is an enthusiastic 
longtime member of the OPC, 
and past member of the board.   As 
Director of Global Initiatives for 
Human Rights Watch, Worden 
develops international advocacy 
campaigns, edits books, and 
monitors crises, wars, human rights 
abuses and political developments 
around the world. She previously served as HRW’s Media 
Director, as an adviser to Democratic Party chairman 
Martin Lee in Hong Kong, and as a speechwriter at the 
Justice Department in Washington, D.C. She is the editor 
of The Unfinished Revolution on the global fight for 
women’s rights; the editor of a book on reform in China, 
China’s Great Leap, and co-editor of Torture. Worden 
is a member of the Council on Foreign Relations and 
speaks Cantonese and German.  

Parlay Your Expertise Into Affordable Vacations
by Allan A. Swenson

If you like to travel, perhaps this is one way for you 
to trade some illustrated talks for free cruises around the 
world. Cruise lines need people to give about 3 illustrat-
ed Power Point shows of only 45 minutes each in a week 
in exchange for a free cruise for the speaker and a guest. 
My wife and I have explored many different Caribbean 
islands, seen Bermuda several times, cruised the Norway 
Fjords, the Baltic Sea, visited British and Irish ports and 
enjoyed Transatlantic voyages. 

More than 100 cruise ships of Carnival, Royal Ca-
ribbean, Celebrity, Princess, Cunard, Norwegian Cruise 
lines sail every week. More than 200,000 passengers 
want lively entertainment, including previews of ‘ports-
of-call’ so they get the most out of their cruises.  For a 
Baltic Cruise, we provide beautifully illustrated pre-
views of ports, such as Copenhagen, Oslo, Stockholm, 
Helsinki, St. Petersburg. With limited photos, I emailed 
Tourist Boards at all countries and cities. They were very 
cooperative because they want passengers to go ashore 
and shop. Therefore, they gave me free access to some 
of the best photos they had. From those, I built my on-

board “Port Previews,” only three per week, in exchange 
for a seven-day cruise. In each port we took more digital 
photos to expand our shows.

After our first cruise, we signed up with a “talent 
agency,” Sixth Star Entertainment. Our contact, Paul 
DiFillipi, lets us know about potential cruises, from Ca-
ribbean to Alaska, from Mediterranean to the Baltic that 
need speakers. We must provide several suggested pro-
grams we can give, which he uses to get us booked as On 
Board Program Personalities. As our “agent,” for only 
$65 per night, we are placed on cruises we want to take.

 As a speaker, you must get yourself and guest to the 
departure port and back home, plus pay expected tips to 
waiters and room stewards on board. Otherwise, your 
gracious room, all meals and entertainment on board, ac-
cess to ports of call visits are yours in exchange for your 
talks.  As we approach 80, we’re enjoying this affordable 
way to see the world, meeting fascinating passengers and 
expanding our Internet friendships with really wonderful 
people.  You can do it, too. 

For more details, you can reach OPC member Allan 
Swenson at swenson5803@roadrunner.com.

(Continued From Page 5)



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 7

(Continued on Page 8)

Zarganar, right, collects his prize.

OPC SCHOLARS
Several 2012 Overseas Press 

Club Foundation internship winners 
are already on the ground in various 
bureaus around the globe.  

Roy Rowan winner BeieBei Bao 
and Theo Wilson winner Jia Feng 
are working for Reuters in China; 
Bao in Shanghai and Feng in Bei-
jing.  

Lauren Zumbach, who won the 
Kendrick internship, is with Forbes 
India in Mumbai.   

Rachel Will, winner of the Jer-
ry Flint Internship for International 
Reporting, is with Reuters in Kuala 
Lumpur.  Her winning essay, on Chi-
na’s stadium diplomacy, can be seen 
in its expanded form, in the summer 
issue of World Policy Journal. Fol-
lowing her internship, Will plans to 
move on to Phnom Penh to spend a 
year on a Princeton in Asia Fellow-
ship with the Phnom Penh Post.

WINNERS

PARIS: Reporters Without Bor-
ders (RSF) on June 14 was able to 
present Zarganar, a Burmese blog-
ger, comedian and actor, with the 
press freedom prize in the “Cyber-
dissident” category that it awarded 
in December 2008 while he was in 
prison. He was arrested in June 2008 
after talking to foreign reporters 
about the then military government’s 
management of relief operations af-
ter a cyclone. He was sentenced to 
35 years in prison under the Elec-
tronics Act but released last October. 

u

Abigail Pesta, an OPC mem-
ber and editorial director of Women 
in the World for Newsweek and The 
Daily Beast, earned two awards in 
June. She received a Jane Cunning-
ham Croly Award for Excellence in 
Journalism Covering Issues of Con-
cern to Women from the General 
Federation of Women’s Clubs for 
her Daily Beast story “How a Blog-
ger Blocked Sex Slavery.” She is the 
first two-time winner of the award, 
named after the pioneering journal-
ist who founded the club. Pesta also 
won a feature reporting award for 
her Marie Claire story “The Acci-
dental Sex Offender.” 

PRESS FREEDOM
ADDIS ABABA: In May, Ethio-

pian journalist Eskinder Nega was 
awarded the PEN/Barbara Gold-
smith Freedom to Write Award. 
Nega, however, is not free to write. 
He was convicted June 27 on terror-
ism charges and could face the death 
penalty. Eskinder — along with 23 
other activists and writers — were 
found guilty of conspiring to plot a 
revolt. 

Eskinder has been jailed since 
September after he published an on-
line article that questioned arrests 
under Ethiopia’s sweeping anti-
terror legislation. He is among 11 
independent Ethiopian journalists 
and bloggers charged with terrorism 
since 2011.

BAGHDAD: After an outcry by 
press freedom advocates, Iraq sus-
pended orders to close 44 radio and 
television operations, including the 
BBC and Voice of America, on the 
grounds that they lacked permits. 
The decision was rescinded when 
the regulatory agency said it would 
give the targeted organizations more 
time to pay outstanding fees and re-
new lapsed licenses.

BEIJING: The Chinese govern-
ment blocked access to Bloomberg 
and BusinessWeek websites on June 
29 and blocked internet searches and 
references to Xi Jinping, the coun-
try’s presumed next leader. The ac-
tions followed a Bloomberg report 
on the wealth amassed by Xi’s ex-
tended family. China has repeatedly 
blocked sensitive stories. Two days 
earlier, the Twitter accounts of The 
New York Times were suspended for 
several hours after the launch of an 
online Chinese language version of 
the newspaper. In May, China ex-
pelled OPC member Melissa Chan, 
an Al Jazeera correspondent.

CARACAS: Globovision TV, a 
frequent critic of Venezuelan Presi-
dent Hugo Chavez, paid a $2.1-mil-
lion fine on June 29, the day after the 
Supreme Court placed a seizure or-
der on company assets worth nearly 
three times the original fine. The fine 
was imposed in October 2011 after 
media regulators said coverage of 
prison riots that led to 20 deaths in 
June 2011 “promoted hatred and in-
tolerance for political reasons.” Glo-
bovision, the only anti-Chavez chan-
nel still on the air, has three pending 
appeals seeking to challenge the 
fine, but courts have rejected two 
other appeals.

COLOMBO: The United States 
and European Union raised concerns 
over media freedom in Sri Lanka 
after police on June 29 raided and 
closed two news websites, srilanka-
mirror.com and srilankaxnews.com, 
and arrested eight journalists and 
an office assistant. The group was 
released the next day when a judge 
ruled that police had failed to pro-
duce evidence of wrongdoing. Sri 
Lanka is under pressure to address 
rights issues after the United Nations 
passed a U.S.-backed resolution in 
March urging the country to pros-

PEOPLE... by Susan Kille susan@opcofamerica.org



OPC Bulletin • April  2012 • Page 8

ecute war criminals. The Committee 
to Protect Journalists (CPJ) ranks Sri 
Lanka as one of the most repressive 
nations for the press. 

KARACHI: The Pakistani Tali-
ban claimed responsibility for a 
June 25 attack where four armed 
men opened fire on the offices of 
Aaj News, a private television sta-
tion. Two employees of the station 
were injured. A Taliban spokesman 
told the BBC that the attack was in 
response to critical comments by Aaj 
about the militants and the station’s 
failure to accommodate Taliban 
views.

LA PAZ: Dynamite explosions 
at three community radio stations 
in Bolivia caused the stations to go 
off the air.  No one was injured. One 
station airs call-in programs with 
farmers and peasants expressing 
grievances with the government. The 
other stations are in a mining region: 
one is affiliated with miners em-
ployed by the state mining company 
and the other is owned by an inde-
pendent mining cooperative. Miners 
from the two groups have clashed 
over control of a mine.

LIMA: Two Peruvian journalists 
were convicted June 5 on defama-
tion charges. Juan Carlos Tafur, ed-
itor of Diario 16, and Roberto More 
Chávez, a reporter for the paper, 
were sentenced to two-year suspend-
ed prison sentences and ordered each 
to pay damages of about $22,000 to 
Antonio Ketín Vidal Herrera, a for-

mer general known for spearheading 
the capture of Shining Path leader 
Abimael Guzmán Reynoso. The case 
stems from an article by More link-
ing Vidal to a family with alleged 
connections to drug trafficking. 

NEW YORK: African reporters 
fleeing violence in their countries 
make up nearly half of the 463 jour-
nalists forced into exile over the past 
five years, according a CPJ report re-
leased June 19. In “Journalists in Ex-
ile,” CPJ reported that more than a 
quarter of the 57 journalists who fled 
their homes since June 2011 came 
from East Africa. Somalia, Syria and 
Pakistan led the list of places fled, 
followed by Iran, Eritrea, Ethiopia, 
Ecuador, Kenya, China, Nigeria and 
Rwanda. 

u

The OPC Freedom of the Press 
committee seldom has occasion to 
write to the Vatican, but it did so 
June 4 after the Catholic bureaucra-
cy filed a criminal libel suit against 
Gianluigi Nuzzi, an Italian journal-
ist whose book, Your Holiness: The 
Secret Papers of Benedict XVI, ex-
poses corruption and conspiracies at 
high levels of the Vatican. The book 
is based on leaked documents and 
whistleblowers; the Pope’s butler, 
who has been arrested, is suspected 
of being one source. In writing Arch-
bishop Angelo Becciu, the Vatican’s 
secretary of state, Larry Martz and 
Kevin McDermott point out that 
criminal libel is an outmoded and 
counterproductive way of punish-
ing leaks, and that civil penalties are 
enough to protect against false or 

malicious reports while giving soci-
ety the benefit of unfettered investi-
gative reporting.

PORT OF SPAIN, Trinidad 
and Tobago:  At its annual confer-
ence, the International Press Institute 
(IPI) on June 25 passed resolutions 
calling on international organiza-
tions to address journalists’ safety; 
the Mexican government to end 
impunity for the killers of journal-
ists; the Ethiopian government to 
stop using anti-terror laws to jail 
journalists; Turkey to respect media 
freedom; South Africa to scrap its 
“Secrecy Bill;” and all governments 
to respect the right of journalists to 
protect sources and work with clas-
sified information. Also at the meet-
ing, special envoys from the U.N., 
the Organization for Security and 
Co-operation in Europe, the Orga-
nization of American States, and the 
African Commission on Human and 
Peoples’ Rights issued a joint dec-
laration calling on governments to 
treat “crimes against freedom of ex-
pression” as a special category under 
criminal law and to provide journal-
ists and other news providers with 
better protection. The conference 
opened with a roll call of 72 jour-
nalists who had been killed in 2012, 
which is on pace to be the deadliest 
year for journalists since IPI began 
keeping records 15 years ago.

TRIPOLI: Libya’s Supreme 
Court overturned a law that crimi-
nalized the glorification of former 
leader Muammar el-Qaddafi, his re-
gime, his ideas or his sons. The court 
ruled June 15 that the law, approved 
in May by the National Transitional 
Council’s Legal Committee, was un-
constitutional. 

MURDERS
Byron Baldeón, an Ecuador-

ian photojournalist who witnessed 
a theft in which police are the main 
suspects, was shot and killed July 1 
outside his home by two men on a 
motorcycle, according to his editor. 

(Continued From Page 7)

Police in Colquiri, La Paz, where two 
radio stations were attacked.

Gianluigi Nuzzi during a  
presentation of his book.



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 9

An autopsy showed the freelance 
photographer was shot nine times at 
close range, said Henry Holguin, 
editor-in-chief of Extra newspaper. 
Baldeón had recently covered the 
theft of a container of television sets, 
which he had happened to witness. 
Armed with the photos he took of the 
theft, he gave a statement to the pub-
lic prosecutor. An investigation led 
to the arrest of three police officers 
and two other people. 

Three journalists and four guards 
died June 25 when gunmen in Syria 
attacked the headquarters of al-Ikh-
bariya TV, a pro-government chan-
nel south of Damascus, news reports 
said. Earlier in June, two al-Ikhbari-
ya employees were shot and seri-
ously wounded by gunmen in Haffa 
during clashes between government 
troops and insurgents. Rebels deny 
they target the media. Syria severely 
restricts independent news media, 
making it difficult to gain a credible 
account of events on the ground. Ear-
lier in the month, RSF condemned 
the deaths of two citizen journalists 
killed in Homs and Al-Qassir while 
trying to cover the government’s 
continuing crackdown. 

Jamal Uddin, a correspondent of 
Jessore-based Bangla daily Gramer 
Kagoj, was stabbed and hacked to 
death June 15 by a group of men in 
a market.  A police office told report-
ers that the leader of a drug-running 
syndicate and 10 henchmen kid-
napped Uddin from a tea stall around 
11 p.m.  and took him to a nearby 
place where they gouged out one of 
his eyes, slashed veins in his legs 
and hacked him. The attackers fled 

as neighbors arrived after hearing 
shouts for help. RSF said Uddin’s 
coverage of a drug trafficking ring 
had brought death threats. 

Seven people, including a busi-
nessman and a police officer were 
arrested June 12 by  state police in-
vestigating the April 23 murder of 
the Brazilian journalist and blog-
ger Décio Sá, who was gunned down 
in a bar in São Luis. It seems likely 
that the killing was related to his 
work since the main suspects had 
been criticized Sá, who ran his own 
blog and also worked as a political 
journalist for the daily O Estado de 
Maranhão.

UPDATES
BATON ROUGE: OPC mem-

ber John Maxwell Hamilton, ex-
ecutive vice-chancellor and provost 
as well as professor of journalism at 
Louisiana State University, plans to 
take a fellowship at the Wilson Cen-
ter in Washington this fall where he 
will work on a book about the Com-
mittee on Public Information, which 
was set up during World War I by the 
U.S. government in an effort to ma-
nipulate American public opinion.

BERKELEY: Edward Was-
serman, currently the John S. and 
James L. Knight Foundation pro-
fessor of journalism ethics at Wash-
ington and Lee University, has 
been named dean-designate of the 
Graduate School 
of Journalism at 
the University of 
California Berke-
ley. Wasserman is 
scheduled to start 
January 1, but he 
said his decision 
is contingent on 
being eligible for tenure. A commit-
tee will make that determination by 
fall. Wasserman is a veteran newspa-
per editor and writer with a doctor-
ate in media politics and economics 
from the London School of Econom-
ics. Among other positions, he was 
CEO and editor in chief of Ameri-

can Lawyer Media’s Miami-based 
Daily Business Review newspaper 
chain, executive business editor of 
The Miami Herald and editorial di-
rector of Primedia’s 140-publication 
Media Central division in New York. 
He made headlines in 2009 when he 
invited Jayson Blair, the disgraced 
New York Times reporter, to be the 
keynote speaker at a media ethics 
conference.

BOSTON: OPC member Jason 
Pontin, editor in chief and publisher 
of MIT’s Technology Review in June 
wrote of the huge task ahead as his 
112-year-old publication begins a 
transition that will reach “a kind of 
climax” in October with a new print 
publication, website design and even 
a new name. While print magazines 
will continue, he wrote, “… people 
will be able to read everything we 
publish free of charge on the web, and 
we’ll publish nothing first in print.” 

NEW YORK: Dow Jones is clos-
ing the print edition of SmartMoney 
and laying off most of its staff as it 
converts to a digital-only version. 
Editor-In-Chief Jonathan Dahl, an 
OPC board member, and two dozen 
other staff members are losing their 
jobs in July, after they produce one 
more issue.  “It’s always a surprise 
or a shock when it actually happens, 
but what are you going to do?” Dahl 
told the New York Post. 

u

On July 2, Lynda Hammes be-
came publisher of Foreign Affairs, 
the bimonthly published by the 
Council on Foreign Relations, suc-
ceeding David Kellogg, who retired 
after 25 years. Hammes had been 
the magazine’s deputy publisher and 
director of digital strategy. During 
Kellogg’s tenure, the magazine tri-
pled in revenue and nearly doubled 
in circulation to 175,000, including 
print, digital editions, and versions 
for digital readers. 

(Continued on Page 10)

Body of photojournalist Byron 
Baldeon who was shot to death.

Wasserman



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 10

TOKYO: To comply with a new 
law, the Foreign Correspondents’ 
Club of Japan (FCCJ) plans to out-
source its restaurant and bars. The 
change will allow the club to ob-
tain the status of a “public interest” 
entity, Georges Baumgartner ex-
plained on the club’s website. 

“Under new laws we will either 
be equated with a tennis club (serv-
ing only the interests of our mem-
bers) or recognized as an organiza-
tion that serves the public interest,” 
wrote Baumgartner, the correspon-
dent for Swiss national radio who in 
June was elected to a third term as 
FCCJ president. “The latter requires 
us to prove that more than half our 
expenditures are in the public inter-
est. But if you look at our books, it 
is hard not to conclude that the FCCJ 
is a bar that dabbles in journalism.” 

According to The Japan Times, 
the FCCJ spends about 22 percent 
of its income on public interest 
activities that include organizing 
news conferences, maintaining a 
library and awarding scholarships. 
Much of the remainder supports a 
money-losing food and beverage 
service. The FCCJ, which is run 
by membership fees, plans to apply 
for the public interest entity status 
in November. To achieve that goal, 
Club members voted to close the 
restaurant and the bars as soon as 
August  — whether a company is 
found to take over the bars and the 
restaurant by then or not. 	  

u

After 27 years here, financial 
journalist and author  Eamonn Fin-
gleton is returning to Ireland, the 
land of his birth. He worked as an 
editor for the Financial Times in 
London in the 1970s and Forbes in 
New York in the early 1980s, before 
moving to Tokyo in 1985 as Asia 
editor of the banking magazine Eu-
romoney.

A long-standing OPC member, he 
predicted the Tokyo financial crash 
in a famously prescient analysis 

in Euromoney in 
September 1987. 
In 1995 he pub-
lished Blindside, 
in which he argued 
that, despite large 
post-crash bank-
ing problems, Ja-
pan was rapidly 
lengthening its lead over the U.S. 
in advanced manufacturing and was 
destined to enjoy trade surpluses as 
U.S. trade sank deeper into deficit. 
His 1999 book In Praise of Hard 
Industries anticipated the U.S. dot-
com crash of 2000. OPC members 
can reach Fingleton at efingleton@
gmail.com. 

WASHINGTON D.C.: Viola 
Drath, an OPC member, who was 
found dead in her Georgetown home 
on August 11, 2011, and her hus-
band, Albrecht  Muth, were the su-
jects of a July 8 article in The New 
York Times magazine. Muth was 
charged with her murder.	  

u

Ed Shadid, a cousin to the late 
Anthony Shadid, spoke on June 23 
at the Arab-American Anti-Discrim-
ination Committee’s convention and 
said that Anthony had heated argu-
ments with his editors at The New 
York Times just prior to his final trip 
into Syria. Ed said Anthony told his 
wife Nada that were he to die, The 
Times would be to blame.

The New York Times responded 
to Politico’s report saying it did not 
pressure Anthony into Syria. “The 
Times does not pressure reporters to 

go into combat zones.,” New York 
Times spokesperson Eileen Murphy 
said. “Anthony was an experienced, 
motivated correspondent. He decid-
ed whether, how and when to enter 
Syria, and was told by his editors, 
including on the day of the trip, that 
he should not make the trip if he felt 
it was not advisable for any reason.”

Tyler Hicks, The New York Times 
photographer who carried Shadid’s 
body to Turkey, told the Los Angeles 
Times that Shadid was the one pres-
suring editors to make the trip hap-
pen. “Anthony was very passionate 
about what was happening to the 
civilian population in Syria,” Hicks 
said. “In this, no one can force you, 
as a journalist, to go to a place like 
that. There’s no amount of pressure 
or money — nothing can make you 
go into that kind of situation except a 
personal drive and want to go there...
the only time I heard Anthony ex-
press any frustration was...due to all 
of the delays.”

PEOPLE REMEMBERED
Ghassan Tueni, a Lebanese jour-

nalist and statesmen considered by 
many the greatest Arab journalist of 
his time, died June 8 in Beirut. He 
was 86. Tuenim spent six decades 
as editor of an-
Nahar, an inde-
pendent newspaper 
founded by his fa-
ther, while leading 
a parallel life as a 
diplomat who rep-
resented his war-
torn country in the United Nations 
from 1977 to 1982 and also served 
as a cabinet minister and as a par-
liament member. By his own count, 
Tueni published more than 5,000 
editorials and his dream of a secular, 
independent homeland was widely 
considered a harbinger of last year’s 
Arab Spring uprisings. He was jailed 
for opposing the Syrian occupation 
of Lebanon and in the 1970s pub-
lished an-Nahar from Paris rather 
than submit to Syrian censorship.

Fingleton

Viola Drath and Albrecht Muth in 
June 2001.



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 11

Journalists’ Safety in Mexico in Limbo Post Election
by Susan Kille

Mexico is one of the most dan-
gerous places to be a reporter and 
press freedom groups are supportive 
of a constitutional amendment ap-
proved June 6 that gives authorities 
the power to investigate and pros-
ecute crimes committed against free-
dom of expression and information.

New legislation and changes to 
federal procedural and penal codes 
are needed before the amendment, 
which has been fought over since 
2008, can be employed. PEN International said the fed-
eral government will do a better job investigating and 
prosecuting murders and terror attacks than states “where 
the Mexican authorities are under-resourced, often inept, 
and at their most corruptible: bribery and threats ensure 
that crimes aren’t investigated too thoroughly.” 

Mexico elected Enrique Peña Nieto as president July 
1, rejecting Felipe Calderón’s bid for a second term. In 
the past five and a half years, Calderón’s war on drug 
cartels has cost about 60,000 Mexican lives and has 
proven deadly for journalists writing about the cartels. It 
remains to be seen how Peña Nieto will address the drug 
war raging across Mexico and the violence and harass-
ment reporters face.

Carlos Lauría, senior program coordinator of the 
Americas for the Committee to Protect Journalists, said 
the amendment was “a first step to stop impunity in the 
killings of Mexican journalists.” CPJ counts 48 journal-
ists as murdered or missing since Calderón took office in 
December 2006.

The death toll grew June 14 when the body of Victor 
Manuel Baez Chino was found in the center of Xalapa, 
the capital of Veracruz state. Baez, who was kidnapped 
outside his office the previous night, covered crime for 
the national newspaper Milenio and for his Reporteros 
Policiacos website. A front page article in The New York 
Times on June 22 focused on the death of Baez in linking 
attacks on journalists to self-censorship and to reporters 
who have left Veracruz, a gulf coast state that is a battle-
ground for the Zetas and Sinaloa drug cartels.

Baez was the fourth journalist in Veracruz to be killed 
in two months. A message attached to his corpse read: 
“This is what happens to those who betray us and want 
to be clever, sincerely the Zetas.” CPJ reports that seven 
journalists and one former journalist were murdered in 
Veracruz in the past year. No arrests have been made.

Three arrests have been made, however, in the June 
24 stabbing of Rafael Said Hernández, a photographer 
for the magazine Revista Tucán, in Oaxaca in southwest-
ern Mexico. Reporters Without Borders reported that 

Said’s mother said she heard men 
argue with her son about his work 
before the attack. Said is recovering.

Meanwhile, Zane Alejandro 
Plemmons Rosales, a freelance 
journalist, has been missing since 
May 21, when he left a hotel in the 
Mexican border town of Nuevo Lar-
edo to photograph a shootout taking 
place nearby. The same night, two 
individuals went to his hotel and re-
moved his belongings. The hotel has 
since closed. Plemmons, who used to 

be crime reporter for the daily La I, has dual U.S. and 
Mexican citizenship and normally resides in San Anto-
nio, Texas. 

After a series of letters to Calderón condemning mur-
ders and terrorism against journalists, OPC’s Freedom of 
the Press committee on June 26 congratulated the outgo-
ing president on extending federal protection to Stepha-
nia Cardoso, a crime reporter from the state of Coahuila 
who disappeared in May along with her 2-year-old son. 
She surfaced in a phone call to a friend, explaining that 
she felt in great danger, and Cardoso responded by ex-
tending federal protection.

“Offering Federal protection for Cardoso and her 
family is an important step toward increasing safety for 
reporters and editors on the front lines,” the OPC said in 
a letter signed by Robert Dowling and Larry Martz. “We 
urge you to direct full Federal powers toward cleaning 
up recent murders, showing through prosecutions that 
killers are no longer immune when trying to silence the 
press.”

As the Bulletin was going to 
press, police in Mexico had not 
completed an investigation into 
the death of Armando Monta-
no, an intern for The Associated 
Press in Mexico City. Montano 
was found dead in an elevator 
shaft on June 30. He was not on 
assignment when he died and his death has not been tied 
to his work. The U.S. embassy is monitoring the inves-
tigation. 

At 22, Montano had built an impressive resume. He 
had internships with The New York Times, The Seattle 
Times and The Colorado Independent, an online news ser-
vice. He won scholarships from the National Press Club, 
the National Association of Hispanic Journalists and the 
Freedom Forum. Montana, who in lived Colorado Springs, 
Colorado, graduated this spring from Grinnell College 
and had planned to enter a master’s degree program in 
journalism at the University of Barcelona in the fall.  

Enrique Pena Nieto speaks to interna-
tional reporters in Mexico City the day 

after he was elected Mexico’s president. 

Armando Montano



OPC Bulletin • July/August 2012 • Page 12

Overseas Press Club of America
40 West 45 Street
New York, NY 10036 USA

OPC Election

Enclosed is a ballot for  

the 2012 election. 

Return it by August 21  

in the colored envelope  

provided. See election  

slate on pages 3 to 6.

Annual Meeting  
August 22

6 p.m.

40 West 45 Street 

New Books about his life from its humble begin-
nings to the heights of his profes-
sion in the folksy, eloquent and often 
poignant style of his previous best-
selling memoirs, The Camera Never 
Blinks (1977), I Remember (1991), 
and The Camera Never Blinks Twice 

(1994). He traces his 
passion to become a 
journalist to his up-
bringing in a news-
savvy family. 

Rather, an OPC 
member, has this to 
say about corporate 
consolidation: first, 
he quotes Thomas 
Jefferson: “The only 
security of all is in a 
free press” and then 
he notes that “when 

you have a press that has become 
compliant to politicians, owned by 
corporations, and staffed by people 
who only want to entertain and obey 
their corporate masters, the plan 
fails.”

KLARA GLOWCZEWSKA,        
        editor in chief of Condé Nast 
Traveler and a former OPC board 
member, has written the foreword to 
Condé Nast Traveler Photographs: 
25th Anniversary Collection [As-
souline, March.]

The book showcases stunning 
photographs from the magazine’s 

past quarter century by renowned 
photographers such as Helmut 
Newton, David LaChapelle and 
Brigitte Lacombe.  Luc Sante 
wrote the book’s introduction and 
the images are accompanied by es-
says from notable authors such as 
Paul Theroux and Simon Win-
chester plus maps and annotations 
by the magazine’s editors and the 
photographers themselves. The large 
format book includes 25 gatefold 
images.

Glowczewska has been editor in 
chief of Condé Nast Traveler since 
January 2005 and executive editor 
since 1992. She has been an editor 
at the magazine since Harold Evans 
launched it in 1987 with a simple 
but for the time revolutionary prin-
ciple: “Truth in Travel.” Glowcze-
wska has translated three books by 
Polish writer Ryszard Kapuscinski, 
including his final book, Travels 
With Herodotus, published in 2007.    

— by Susan Kille

NORTH AMERICA	  

AT 80, DAN RATHER IS STILL  
      reporting the news on AXS 

TV’s weekly show Dan Rather Re-
ports and he is again in the news 
with the publication of a 
new memoir. In Rather 
Outspoken: My Life in 
the News [Grand Central 
Publishing, May], Rather 
examines his dismissal 
from CBS, the triumph of 
breaking the Abu Ghraib 
story, the controversy of 
the George W. Bush Air 
National Guard story and 
much more as he settles 
scores while also handing 
out praise. 

Interviews on his book tour have 
focused on his thoughts of the dam-
age to democracy brought by corpo-
rate consolidation of media and his 
criticism of CBS, where he spent 
24 years as anchor of the evening 
news — a record unlikely to be bro-
ken. The book, written with Digby 
Diehl, does come out strong on 
those points but Rather also writes 

Glowczewska


