
NEWSLETTER OF THE OVERSEAS PRESS CLUB OF AMERICA, NEW YORK, NY • October 2012THE MONTHLY 

Inside. . . 
Shepard Book Night Recap.............2

Punch and the Pentagon Papers....3

Memorial for Sulzberger..................4

People..........................................5-9

People Remembered..................9-11

A Birthday in Paris.........................10

New Books....................................12

by Sonya K. Fry
The Last Refuge: Yemen, Al-Qa-

eda, and America’s War in Arabia 
[W.W. Norton & Company, Novem-
ber, 2012] is an eye-opening look at 
the successes and failures in fight-
ing a new type of war in the turbu-
lent country of Yemen, written by 
Gregory D. Johnsen, who is an OPC 
Foundation Scholar, a Fulbright fel-
low in Yemen, part of a 2009  US-
AID conflict assessment team and 
is now a doctoral candidate in Near 
Eastern studies at Princeton Univer-
sity. 

Johnsen takes readers into Ye-
meni mosques where clerics in the 
1980’s recruited young men to ji-
had to fight the Russian invaders in 
Afghanistan. These men eventually 
formed the basis for the Al-Qaeda 
movement. The story also leads to 
the presidential palace in Yemen 
where the country’s military dicta-
tor, Ali Abdullah Salih vascillated 
between helping the U.S. get rid 
of Al-Qaeda in the Arabian Pen-
insula and hindering the process. 
Salih himself called this delicate 

balancing act of staying in power a 
“snake dance.” For years this dance 
included concealing Islamists from 
the prying eyes of U.S. intelligence 
and yet later he allowed the U.S. to 
conduct attacks that killed dozens of 
Al-Qaeda operatives including Abu 
Ali al-Harithi, who was known as 
the “godfather” by U.S. intelligence. 
The dramatic story sounds like a 
Hollywood movie: Haritihi turned 
on his cell phone as he left a secret 
meeting which signaled a predator 
drone to track him. The first mis-
sile from the drone exploded next 
to Harithi’s speeding car. He threw 
the phone out of the window and 
screamed at everyone to get out, but 
there was nowhere to go since they 
were in the middle of the desert. The 
drone fired its second missile and 
the car exploded in flames. 

Less than four years after 
Harithi’s death and the destruction 
of the original Al-Qaeda network in 
Yemen, the group rebounded as 23 
men tunneled out of a maximum-
security prison in Sana’a and into 
a neighboring mosque where they 
said their morning prayers and then 

walked out the front door to free-
dom. Johnsen’s crisp storytelling 
brings events to life and shows how 
a handful of men thousands of miles 
from the United States and far from 
the battlefields of Iraq and Afghani-
stan continue to keep policymakers 
up at night fighting a clandestine 
war of drones and suicide bombers 
in an unforgiving corner of Arabia. 

In 2006, Johnsen won an OPC 
Foundation’s David Schweisberg 
scholarship while he was a student 
at the University of Arizona. His 
winning essay was on presidential 
politics in Yemen’s fledgling de-
mocracy. His stories on Yemen have 
appeared in The New York Times, 
Foreign Policy and Newsweek and 
he is a frequent guest on NPR and 
CNN.

William J. Holstein, president of 
the OPC Foundation, will serve as 
interlocutor for the Book Night on 
Monday, November 12. The recep-
tion will start at 6 p.m. with the talk 
at 6:30 p.m. Books will be available 
for purchase and signing. RSVP by 
calling the OPC at 212-626-9220 or 
e-mail sonya@opcofamerica.org

Former OPC Scholar Pens Book on Yemen

Gregory D. Johnsen

EVENT PREVIEW: NOVEMBER 12

Ph
ot

o:
 J

ef
f T

ay
lo

r



OPC Bulletin • October 2012 • Page 2

OVERSEAS PRESS CLUB OF AMERICA • BOARD OF GOVERNORS

40 West 45 Street, New York, NY 10036 USA • Phone: (212) 626-9220 • Fax: (212) 626-9210 • Website: opcofamerica.org

Shepard Provides Path for Newspapers to Realize Digital Longevity

PRESIDENT
Michael Serrill
Assistant Managing 
Editor
Bloomberg Markets

FIRST VICE PRESIDENT
Tim Ferguson
Editor
Forbes Asia

SECOND VICE PRESIDENT
Abigail Pesta
Editorial Director
Women in the World

THIRD VICE PRESIDENT
Toni Reinhold
Editor in Charge, 
New York Desk
Reuters

TREASURER
Dorinda Elliott
Global Affairs Editor
Conde Nast Traveler

SECRETARY	
Jonathan Dahl
Former Editor-in-Chief
Smart Money

ACTIVE BOARD  
Jacqueline Albert-	
Simon
U.S. Bureau Chief
Politique Internationale

Amar C. Bakshi
JD/MBA student
Yale University

Rebecca
Blumenstein
Page One Editor
The Wall Street Journal

Paul Brandus
West Wing Report

Howard Chua-Eoan
News Director
Time 

Deidre Depke
Executive Editor
The Daily Beast

Adam B. Ellick
*Video and Print 
Journalist
The New York Times
* on leave attending 	  
Harvard Kennedy School

Arlene Getz
Editor-in-Charge, Media
Thomson Reuters

Azmat Khan
Digital Producer
PBS - Frontline

Evelyn Leopold
Independent  Journalist
United Nations

Daphna Linzer
Senior Reporter
Pro Publica

Santiago Lyon
VP and Director of
Photography
Associated Press

Marcus Mabry
Editor at Large
International Herald
Tribune

John Martin
Writer/Editor

Romesh Ratnesar
Deputy Editor
Bloomberg 
Businessweek

Tom Squitieri
Freelance Journalist

Seymour Topping
Emeritus  
Professor of
International  
Journalism
Columbia University

ASSOCIATE BOARD 
MEMBERS
Brian Byrd
Program Officer
NYS Health 	  
Foundation

Emma Daly
Communications 
Director
Human Rights Watch

Sarah Lubman
Partner
Brunswick Group

Minky Worden
Director of Global 
Initiatives
Human Rights Watch

Abi Wright
Director
Alfred I. duPont –	
Columbia University 
Awards

PAST PRESIDENTS
EX-OFFICIO
David A. Andelman 
John Corporon
Allan Dodds Frank
Alexis Gelber
William J. Holstein
Marshall Loeb
Larry Martz
Roy Rowan
Leonard Saffir
Larry Smith
Richard B. Stolley

EXECUTIVE  
DIRECTOR
Sonya K. Fry

EDITOR
Aimee Vitrak

OPC 
ISSN-0738-7202 
Copyright © 2002
Overseas Press Club of 
America

EVENT RECAP: OCTOBER 15
by Aimee Vitrak

OPC member, CUNY Journalism Dean and long-
serving journalist Steve Shepard gave everyone at his  
OPC book night for Deadlines and Disruptions: My Tur-
bulent Path From Print to Digital an education in recent 
journalism history and a forecast for where journalism is 
headed. He is not the first to sound the death knell for pa-
per, but he may be the first among his generation to write 
about the real possibility that the present print-and-deliv-
er model of newspapers will go the way of silent movies, 
to paraphrase Shepard’s example. He said it would be 
difficult for him to forsee a time without a Sunday paper, 
because Sunday papers are advertising-rich, but the daily 
print editions are migrating to digital platforms.

Shepard outlined the final chapter of his book which 
gives a case-study of a large metro daily he referred to as 
The Daily Bugle, a borrowing of the oft-named Marvel 
comics newspaper. He dissected the business model of 
newspapers and how they can be supported in the digi-
tal age. Newspapers still do the majority of original re-
porting, he said, but in the past five to six years, they 
have also lost half of their advertising revenue, or $25 
billion dollars. The digital age was originally thought 
as a rescue for newspapers, but online advertising has 
turned out to be less lucrative than hoped at less than $1 
billion in that same five-to-six year timeframe.  Online 
advertising is successful for other venues like Google, 
Yahoo! and AOL, but newspapers have yet to see similar 
returns. Shepard said that the amount Google  earns in ad 
revenue in eight hours is equal to what The Huffington 

Post will earn all year. If newspapers are to be successful 
Shepard contends, management must stop chasing pop-
up ad dollars and emphasizing page views. 

On average, people used to spend forty-five minutes 
a day reading a newspaper, now a reader spends about 
three minutes on one website shopping for the article 
they would like to read. Shepard referred to these read-
ers as “drive-by visitors.” “It’s like buying a single song 
instead of an entire album,” he said. Instead, the trick is 
for The Daily Bugle to specialize and focus its coverage 
to give readers something they can get nowhere else. To 
cover for world news, “link,” he said, knowing his audi-
ence was filled with those rapt for foreign reporting. “Do 
what you do best and link to the rest,” he said.

Shepard also suggested that offering services for the 

At the reception from left: Lynn Povich, David Wallace, 
Andy Nagorski, Steve Shepard and Bill Holstein

(Continued on Page 4)

Ph
ot

o:
 S

on
ya

 K
. F

ry



OPC Bulletin • October 2012 • Page 3

by Seymour Topping
In my cherished remem-

brances of Punch Sulzberger, 
one episode endures as the most 
revealing of his devotion and 
courage in safeguarding the 
mission of The New York Times 
and the future of American jour-
nalism. The episode unfolded 
at The Times on the morning 
of April 29, 1971 when Abe 
Rosenthal, then managing edi-
tor, Jim Greenfield, the foreign 
editor, and I, deputy managing 
editor, were summoned to the 
Board Room on the fourteenth 
floor. Entering, we saw grouped 
in a corner Louis Loeb, senior 
partner of Lord, Day & Lord, 
who had served for twenty-three 
years as consulting corporate 
counsel to The Times, and two 
of his associate lawyers. Also 
present were James Goodale, 
The Times’ staff general counsel 
and other company executives. 
The subject of the meeting: Should The Times go forward 
with the publication of extracts of the official classified 
top secret history of the United States role in Indochina 
from World War II to 1968? In March, Neil Sheehan, 
our investigative reporter, had, through dogged pursuit 
and ingenuity, secretly obtained copies of forty-five of 
the forty-seven volumes of the history, later to become 
known as the Pentagon Papers. The Papers documented 
origins of the United States policy drift into the Viet-
nam imbroglio and also revealed details of the covert 
sabotage operations carried out by the Pentagon against 
North Vietnam without the cognizance of Congress. 

Punch took his seat at the head of the table, with the 
consulting lawyers on his right, and on his left, Rosen-
thal, James Reston, Washington columnist and compa-
ny vice-president, Greenfield and me.  Arguing strongly 
against publication, the consulting lawyers read extracts 
from the Federal Secrecy Codes pertinent to illegal dis-
semination of classified information. For violations of 
the codes, penalties were stipulated of imprisonment for 
up to ten years. Listening, Reston retorted he would be 
delighted to go to jail for publishing the Papers.  If The 
Times did not publish, he would do so in his Martha’s 
Vineyard Gazette. In concurrence, the editors then made 
the case that the Codes were not applicable since the doc-
uments were historical, did not affect national defense, 
and the press had repeatedly published classified materi-

al of similar nature. I stated also 
that publication was vital since 
what was revealed in the Pa-
pers about Vietnam War policies 
would serve to guide Congress 
and the public in determining 
if new safeguards were needed 
against secret arbitrary action by 
the Executive branch.

Punch looked intently at the 
lawyers and then back at the 
editors. An enormous burden 
had been thrust on the 45-year-
old publisher. He, alone, had to 
decide what was in the national 
interest, and weigh the warnings 
of his long-time legal counsel 
of possible government crimi-
nal prosecution of the Times, 
including possible prosecution 
of himself as the responsible 
executive, if he sanctioned pub-
lication. He also had to judge 
how publication would affect 
the paper’s reputation and fu-
ture. The project would entail 

great expense in production and anticipated legal fees at 
a time when the Times was struggling financially in an 
economic recession. Punch ended the meeting ruling we 
would go forward with preparation of the Papers for pub-
lication, but withheld his final decision as to whether we 
would publish pending an exhaustive review.

Rosenthal, Greenfield and I returned to the newsroom 
to continue preparing for publication. We believed that 
Punch, in the tradition of his family’s commitment to the 
paper’s journalistic mission, would opt for publication. 
Yet there was no certainty. There were legal hurdles and 
apprehensions among executives about risks and costs.

On June 13,  I was in Beijing,  having unexpectedly 
been granted a visa by Premier Zhou Enlai, reporting 
and negotiating for establishment of a Times news bu-
reau, when Rosenthal messaged me saying we were go-
ing to press that morning with the first installment of the 
Papers. I clasped my hands in thanksgiving. Punch had 
assented, agreeing as we had requested not only to pub-
lication of our analytical articles, but also to the printing 
of pertinent texts of the documents. Punch had fulfilled 
his destiny.

Seymour Topping served at The Times as foreign cor-
respondent, foreign editor, managing editor, and edito-
rial director of regional newspapers from 1960 to 1992. 
He is Professor Emeritus of International Journalism at 
Columbia University and an OPC board member.

Inside the Decision: Punch and the Pentagon Papers

Punch answering questions on June 16, 1971, at a 
news conference about the Pentagon Papers.

Arthur Ochs “Punch” Sulzberger died Sep-

tember 23 after a long illness at his home in 

Southampton, New York. He was 86. His ten-

ure as publisher of the newspaper and as 

chairman and chief executive of The New York 

Times Company spanned 34 years. He was 

an OPC member for 50 years. An article about 

his memorial service is on page 4. 



OPC Bulletin • October 2012 • Page 4

by Susan Kille
When OPC member Arthur Ochs “Punch” Sulz-

berger died September 29, journalists and newspaper 
lovers around the world mourned. He was 86.

Sulzberger guided The New York Times as publisher, 
chairman and chief executive for 34 years through an era 
of national expansion and new revenue sources at a time 
of vast changes in the media indus-
try. While ensuring the company was 
on solid financial ground, he gave his 
editors independence to serve readers 
and fiercely defended freedom of the 
press and the legacy of his family that 
has controlled the paper since 1896.

Current and former employees of 
The New York Times were invited to a 
celebration of Sulzberger’s life at The 
Times Center on October 5. A Who’s 
Who of journalism and others who 
worked for a man everyone called 
Punch wisely arrived early to find a seat. The room filled 
to capacity and an overflow area with a live video feed 
was packed. Any attempt to list names would leave out 
scores from mastheads, bylines and Pulitzers through the 
years. For example, Howell Raines, who stood behind 
me in line, said it was the first time he had been to the 
new Times building.

Arthur Sulzberger Jr., his son and the current pub-
lisher, spoke first. He said that anyone who knew Punch 
knows it is important to be on time and with that, the 
program began two minutes early. He thanked Clyde 
Haberman, who he described as his “former boss,” for 
the obituary he had written for The Times and those pres-
ent applauded. Then, four speakers presented different 
aspects of Punch’s life.

Cathy Sulzberger, his daughter, spoke about the 
personal side. She said that until the end, Punch enjoyed 

starting his day with the newspaper and that it had to 
be pristine, folded just so and waiting for him at break-
fast. After his stroke when he had trouble turning pages 
and reading, he had the paper read to him. She said she, 
her sisters and her brother were raised to take great per-
sonal pride in The New York Times. When someone said 
“There was a good story in the paper today,” she would 

automatically say “thank you” and 
it wasn’t until later that she realized 
that from a young age she had been 
taking credit for other peoples’ work.

Max Frankel, Punch’s last ap-
pointment as executive editor, was 
next, talking about Punch’s role in 
the newspaper and especially his 
leadership in publishing the Penta-
gon Papers (see article page 3).

Walter Mattson, a former Times 
Co. president, spoke about Punch’s 
leadership style and his role on the 

business side and in expanding the company.
Donald Graham of the Washington Post Co. said 

he wished his mother, Katharine, the publisher of The 
Post who died in 2001, could be there to talk about her 
good friend Punch, but he was certain what she would 
say. His mother and Punch met when they were young at 
a publishers’ meeting held by Sulzberger’s father at the 
family home in Connecticut and they liked each other 
immediately. Graham said his mother and Punch both 
had fierce loyalty to what their families had created, 
dedication to their readers and passed that sense of duty 
to their children.

When Arthur Sulzberger thanked everyone for com-
ing, he noted his father’s last act as a newspaperman was 
to die on Saturday morning in time for his obituary to run 
in all Sunday editions.

Employees Past and Present Celebrated Sulzberger

community like reviews of schools, a 
crime index, traffic report and com-
munity calendar are all ways to at-
tract a loyal readership and targeted 
advertising. He said it was essential 
for newspapers like The Daily Bugle 
to engage with local bloggers and lo-
cal radio and embrace social media. 

Each one of these tools would be 
good for newspapers to capitalize on, 
but one audience member expressed 
concerns about privacy for online 
readers for the sake of a newspapers’ 

survival. Shepard acknowleged that 
privacy could be an issue and said 
that website browsers like Chrome, 
Internet Explorer and Firefox and 
newspaper sites need to make their 
security settings easier for the com-
mon person to adjust to the level of 
privacy that they prefer. 

A final essential ingredient 
Shepard said to the digital success of 
newspapers is charging users. “I’m a 
believer in the metering system,” he 
said. Metering allows visitors to read 
a certain amount of content and then 

it begins to charge, similar to the re-
cent move by The New York Times. 
“The Times has signed up 500,000 
readers for its digital platforms, who 
on average pay about $200 a year 
for the service. That’s $100 million 
in new revenue for a newsroom bud-
get that is $200 million.” Indeed, 
with numbers like these it might give 
everyone hope that newspapers are 
not over, just recalibrating their in-
terface to meet public and financial 
demands.

(Shepard Recap Continued From Page 2)

A special edition on Punch.



OPC Bulletin • October 2012 • Page 5

(Continued on Page 6)

WINNERS
The Committee to Protect Jour-

nalists (CPJ) will honor four journal-
ists who risked their lives to report 
the truth with 2012 International 
Press Freedom Awards. The win-
ners are  Mauri König, a Brazilian 
investigative reporter; Mae Azango, 
a Liberian journalist; jailed Tibetan 
journalist  Dhondup Wangchen; 
and  Azimjon Askarov, a report-
er serving a life term in Kyrgyz-
stan. The awards dinner will be No-
vember 20 at the Waldorf Astoria in 
New York. The lawyer for Askarov 
told CPJ that his client was vis-
ibly moved when he heard a Voice 
of America broadcast in his cell 
about his award. CPJ will also pres-
ent  Alan Rusbridger, editor of the 
Guardian, with the 2012 Burton 
Benjamin Award for his commit-
ment to press freedom. 

OPC member Hagit Bachrach 
was a producer on the Coun-
cil on Foreign Relations’ “Crisis 
Guide: Iran,” which won an Emmy. 
The multimedia guide also won the 
2011 OPC award for Best Use of 
Online Multimedia. Bachrach is now 
off to Kenya to work on an indepen-
dent project about Chinese aid and 
investment in Africa.  

Matej Šurc and Blaž Zgaga 
from Slovenia were named win-
ners of the Central European Initia-
tive and the South East Europe Me-
dia Organization’s 2012 Award for 
Outstanding Merits in Investigative 
Journalism for their book trilogy In 
the Name of the State about arms 
trafficking during the 1990s in the 
former Yugoslavian countries. The 
pair, which received a 5000-euro 
prize, spent more than three years 
analyzing more than 6000 pages of 
documents. The jury, which consid-
ered 22 applications from 10 coun-
tries, awarded a special investigative 

diploma to Albanian journalist Tel-
nis Skuqi for his work in Gjirokas-
tra, where he is a correspondent for 
the Albanian ATA news agency. A 
special mention went to the Sarajevo 
Center for Investigative Journalism 
for its contribution in the region.

In an unanimous resolution, the 
executive board of the International 
Press Institute (IPI) on October 6 
honored Ferai Tinç, a board mem-
ber who this summer received the 
Turkish Journalists’ Association’s 
2012 Press Freedom Award in recog-
nition of her defense of media free-
dom and journalists in Turkey. Tinç 
worked as a reporter, editor and col-
umnist at Hürriyet, a Turkish daily, 
for 28 years until her retirement in 
2011. Throughout her career, she 
pushed for greater inclusion of wom-
en’s points of view in foreign politi-
cal reporting.

PRESS FREEDOM

DAMASCUS: For the second 
month, the Bulletin must report that 
as of press time, Austin Tice, an 
American freelance journalist shown 
above, is missing in Syria. The first 
glimpse of Tice since August 13 
came on October 1 when a website 
that supports the Syrian government 
publicized an undated video of a man 
held hostage by what appeared to be 
Islamist militants. Analysts said the 
clip appeared to be staged. The State 
Department has said it believes Tice 
is in the custody of the Syrian gov-

ernment, which has not acknowl-
edged holding him. Tice, 31, a for-
mer Marine, reported from Syria for 
The Washington Post, McClatchy 
Newspapers, CBS News, al-Jazeera 
English and Agence France-Presse. 
The whereabouts and well being of 
at least three other foreign journalists 
also remain a mystery. Syrian au-
thorities have denied holding Bashar 
Fahmi, a Jordanian citizen of Pales-
tinian origin who is a correspondent 
for the U.S.-funded Arabic-language 
satellite station Al Hurra. He disap-
peared with Al Hurra cameraman 
Cüneyt Ünal on August 20, the day 
Japanese reporter Mika Yamamoto 
was killed by what witnesses said 
appeared to be government soldiers. 
The pair was reportedly traveling 
with Yamamoto. Ukraine’s Foreign 
Ministry said Ankhar Kochneva, 
a Ukrainian woman working as an 
interpreter for a Russian TV crew in 
Syria, was kidnapped October 9 by 
rebels in the country’s west. 

MOSCOW: An appeals court 
unexpectedly released Yekaterina 
Samutsevich, a member of the punk 
protest band Pussy Riot, from prison 
on October 10 while upholding the 
two-year prison sentences of band 
mates Nadezhda Tolokonnikova 
and Maria Alyokhina. The ruling 
upheld the guilty verdict against all 
three women on charges of hooligan-
ism motivated by religious hatred, 
stemming from the band’s perfor-
mance in the city’s main Orthodox 
cathedral in February in which they 
urged the Virgin Mary to rid Russia 
of Vladimir Putin. The court appar-
ently accepted an argument by Sam-
utsevich’s new attorney that she had 
a smaller role than the other two. The 
OPC’s Freedom of the Press Com-
mittee wrote Putin on September 6 
asking for clemency for all three. In 
a letter signed by John Martin and 

PEOPLE... by Susan Kille susan@opcofamerica.org

A video frame of the hostage.



OPC Bulletin • October 2012 • Page 6

Larry Martz, the committee wrote: 
“Freedom of expression, however 
distasteful to authority, remains a ba-
sic tenet of democracy.” 

MUMBAI: The government in 
the western Indian state of Maha-
rashtra dropped sedition charges on 
October 12 against Aseem Trivedi, 
an Indian political cartoonist, in fa-
vor of the lesser offense of insulting 
“national honor.” He was arrested 
and jailed for three days in Septem-
ber, but was freed from prison on 
bail after a public outcry. Legal ex-
perts and press groups said the anti-
sedition law is increasingly used to 
suppress free speech in democratic 
India.

MANILA: Public criticism led 
the top court in the Philippines to is-
sue a 120-day suspension on Octo-
ber 8 of a law targeting cybercrime 
that had gone into effect the week 
before. Officials said the Cybercrime 
Prevention Act of 2012 was intended 
to prevent online child pornography, 
identity theft and spamming but pro-
testers said the law could be used to 
target government critics, search and 
seize data from online accounts and 

limit freedom of speech. Under the 
law, a person using sites that include 
Facebook, Twitter and blogs could 
be fined or jailed if comments were 
found libelous. 

TEHRAN: A special media court 
on October 7 found Parisa Hafezi, 
the Tehran bureau chief of Thomson 
Reuters, guilty of “spreading lies” 
with a video that briefly included a 
posted description of women training 
as martial arts killers. After a com-
plaint, Reuters changed the headline 
from “Thousands of Female Ninjas 
Train as Iran’s Assassins” to “Three 
Thousand Women Ninjas Train in 
Iran,” and issued an official apology. 
Despite the correction, the Reuters 
bureau was suspended in March and 
most of its staff shifted to Dubai. 
Hafezi, an Iranian national who was 
not allowed to leave Iran, is expected 
to be sentenced soon. 

PHNOM PENH: A Cambo-
dian court on October 1 sentenced a 
prominent journalist and land rights 
campaigner to 20 years in prison on 
charges of inciting rebellion. His 
supporters say the charges are base-
less. Mam Sonando, who runs the 
independent Beehive radio station, 
was also fined over the alleged plot 
by villagers in Kratie to form their 
own state. Rights groups said the 
government was seeking to justify a 
crackdown on a land dispute, where 
security forces clashing with dem-
onstrators killed a teenage girl. CPJ 
said Sonando was imprisoned on 
criminal defamation charges in 2005 
and inciting crimes in 2003, both for 
his reporting. 

QUITO: An Ecuadoran court on 
September 26 imposed an $80,000 
fine against Vistazo, an opposition 
magazine, for an editorial against 
measures giving the government 
greater control over media content 
and ownership. A May 6 editorial, 
titled “A Resounding No,” urged 
citizens to vote against two of 10 
questions in a May 7 referendum. 

The court said the editorial violated 
a prohibition against “disseminating 
political or electoral propaganda” in 
the days leading up to an election. 
“Would a ‘yes’ stance have averted a 
conviction?” asked Reporters With-
out Borders. “In a statement respond-
ing to the penalty, Vistazo asked why 
the daily El Telegrafo had not been 
similarly found guilty for publishing 
a column on May 6 headlined ‘10 
times yes.’”

NEW YORK: The U.N. Human 
Rights Council on September 27 
affirmed for the first time that the 
safety of journalists is a fundamen-
tal element of freedom of expressi-
on. The 47-member body passed by 
consensus a resolution introduced by 
Austria, Brazil, Morocco, Tunisia, 
and Switzerland that called on states 
to “promote a safe and enabling en-
vironment for journalists to perform 
their work independently” and to 
fight impunity by ensuring “impar-
tial, speedy and effective investiga-
tions” into acts of violence against 
journalists. 

HO CHI MINH CITY: After a 
brief trial under heavy security, three 
bloggers found guilty of spreading 
anti-government propaganda were 
sentenced September 24. They were 
accused of posting political articles 
on a banned website called Free 
Journalists’ Club and articles criti-
cal of the government on their own 
blogs. Nguyen Van Hai, who uses 
the pen name Dieu Cay, received the 
longest sentence of 12 years. Phan 
Thanh Hai was jailed for four years. 
Ta Phong Tan, a former police of-
ficer who also wrote a blog called 
Justice and Truth, was sent to jail for 
10 years. In July, her mother died af-
ter setting herself on fire in front of a 
government office.

ABIDJAN: Four days after 
suspending all six newspapers al-
lied with former President Laurent 
Gbagbo, Ivory Coast’s press council 
responded to international criticism 

(Continued From Page 5)

Trivedi gestures as he is arrested.

A depiction of Ajmal Kasab, who was 
the only member of the Pakistani  

terrorist group that attacked  
Mumbai in 2008 to be captured.



OPC Bulletin • October 2012 • Page 7

(Continued on Page 8)

by lifting the suspensions on Sep-
tember 17. During Gbagbo’s 10-year 
rule, newspapers allied with current 
President Alassane Ouattara, then 
the opposition leader, were frequent-
ly harassed. Many had hoped Ouat-
tara would stop interference with the 
news media.

BANJUL: The Gambian Press 
Union and others harshly criticized 
the September 14 order by the Na-
tional Intelligence Agency closing 
two privately owned English-lan-
guage newspapers: The Standard, a 
daily, and The Daily News, which is 
published three days a week. Both 
have covered sensitive political is-
sues including recent executions of 
nine death row inmates. Also in Sep-
tember, two journalists, Baboucarr 
Ceesay, first vice president of the 
Gambia Press Union, and Abuba-
carr Saidykhan were arrested and 
charged with incitement to violence, 
conspiracy to commit felony and 
seditious intention. They reportedly 
sought permission to stage a peace-
ful march to protest the executions. 
In August, Teranga FM was shut 
down after it was warned to stop a 
program that translated newspaper 
reports into local languages. 

STOCKHOLM: Swedish jour-
nalists  Johan Persson  and  Mar-
tin Schibbye  were pardoned 
and  freed  September 10 from an 
Ethiopian prison after being sen-
tenced last December to 11 years 
on terrorism charges. Speaking a 
few days later at press conference in 
Sweden, the pair accused Ethiopia 
of using anti-terrorism laws to stifle 
journalism and said they had not 
been sincere when forced to record 
a televised apology to secure their 
release. They said that during their 
imprisonment they were subjected 
to a mock execution. International 
journalism and human rights groups 
campaigned for their release since 
their July 2011 arrest after entering 
the country from neighboring Soma-
lia with rebel fighters.  CPJ reports 

that since 2011, Ethiopia has  con-
victed  11 independent journalists 
and bloggers under the sweeping 
anti-terrorism law, some in absen-
tia. Among the six journalists still in 
Ethiopian prisons is Eskinder Nega, 
the winner of the 2012 Pen Ameri-
ca’s Freedom to Write prize.

HAVANA: Calixto Ramón 
Martínez Arias, a Cuban journal-
ist who works for the independent 
news website Hablemos Press, has 
been in custody since mid-Septem-
ber on charges of insulting Fidel and 
Ramón Castro. He was detained at 
Havana’s international airport while 
investigating a story about a dam-
aged shipment of medicines.

Later in September, IPI reported 
that Roberto de Jesús Guerra, edi-
tor of Hablemos Press, was detained 
along with one of 
the site’s photog-
raphers, Gerar-
do Youmel Ávila 
Perdomo, while 
the two were on 
their way to an 
Internet train-
ing course at 
the Czech em-
bassy in Havana.  
Hours later, Magaly Norvis, another 
Hablemos Press journalist and Jesús 
Guerra’s wife, tweeted that Jesús 
Guerra had been released but “sav-
agely beaten beyond recognition.” 

Yoani Sanchez, a dissident Cu-
ban blogger who was named an IPI 
World Press Freedom Hero in 2010, 
was arrested October 4 while on 
her way to a trial, about 400 miles 
from Havana, of a Spanish politician 
charged in connection with the death 
of two dissidents in a car crash. She 
was covering the trial for the Span-
ish newspaper El País. Sanchez, her 
husband, Reinaldo Escobar, and 
Agustin Lopez, another blogger, 
were held for about 30 hours and re-
turned to Havana. Online, Sanchez is 
a frequent critic of the government, 

which has refused to give her a visa 
to leave Cuba. 

MURDERS
One journalist was killed and 

three others injured October 7 when 
gunmen fired on a Pakistan People’s 
Party rally in Khairpur. At least six 
people at the rally died and 10 were 
wounded. Mushtaq Khand, 35, a 
reporter for Dharti Television Net-
work, had been the president of the 
Khairpur Press Club for the past five 
years. He had also worked for the 
Sindhi newspaper Mehran in Hyder-
abad. Journalists Mukhtiar  Phul-
poto, Allahdad Rind and Faheem 
Mangi were injured.

Abdul Haq Baloch, a prominent 
Pakistani journalist and a longtime 
correspondent of ARY Television, 
was shot dead September 29 in 
the city of Khuzdar in Baluchistan 
province. He was killed while leav-
ing the Khuzdar Press Club, where 
he was secretary-general. Accord-
ing to news reports, he had not re-
ceived prior threats and no group has 
claimed responsibility.

Chaitali Santra, 40, a freelance 
Indian journalist with the Delhi-
based weekly Julm se Jung and an 
active member of the Committee 
for Protection of Democratic Rights, 
died instantly September 26 when 
a parcel received through a courier 
agency and delivered to her home 
exploded in her hands. Family told 
reporters she often received threats 
in connection with her reporting.

Seven Somalia journalists were 
killed in September in Mogadishu.  
Zakariye Mohamed Mohamud 
Moallim, an independent camera-
man, was shot dead by unidentified 
gunmen on September 16. Four days 
later, three journalists were killed and 
five others wounded when two sui-
cide bombers exploded in a restau-
rant, killing at least 15 people. The 
Islamist armed group al-Shabaab 

Roberto de Jesús 
Guerra



OPC Bulletin • April  2012 • Page 8

(Continued From Page 7)

said its supporters had carried out the 
bombing. The journalists who died 
were Abdisatar Daher Sabriye and 
Liban Ali Nur of Somali National 
TV and Abdirahman Yasin Ali of 
Radio Hamar. The next day, Hassan 
Yusuf Absuge died after being shot 
three times in the head as he was 
leaving the studios of Radio Mantaa, 
an independent station where he was 
the program director. The beheaded 
body of Abdirahman Mohamud 
Ali, an online journalist who worked 
for a Somali-owned website, was 
found September 27 dumped in a 
street. Ahmed Abdulahi Fanah, 32, 
of SAPA News Agency, was shot to 
death September 28. IPI reports that 
14 Somali journalists have lost their 
lives in 2012, a number second only 
to the 36 who have died in Syria.

At least three journalists and 
media activists died in September 
in Syria. The Syrian Journalists As-
sociation reported two deaths: Yu-
suf al-Aqraa, a media activist of 
al-Farouq Battalions Press Office 
in the Free Syrian Army, was killed 
September 27 while filming a battle 
in Hom while Mohammed Fayyad 
al-Askar, a citizen journalist in the 
Deir al-Zour News Network and 
Free Deir ez-Zor Radio, was shot 
by pro-government forces in Deir 
ez-Zor on September 28.  CPJ re-
ported that Syrian security forces on 
September 19 assaulted the home of 
Abdel Karim al-Oqda, a camera-
man and reporter for Shaam News 
Network, a citizen news organiza-
tion based in Damascus. Al-Oqda, 
who had recorded hundreds of vid-
eos on the country’s conflict using 
the pseudonym Abu Hassan, and 
three of his friends were killed and 
his house was burned. 

The body of Hang Serei Odom, 
an environmental reporter in Cam-
bodia, was found September 11 in 
the trunk of his car at a cashew nut 
plantation. He had been missing for 
two days. In his most recent story 

for Vorakchun Khmer Daily news-
paper, Odom had implicated the 
son of a military commander in the 
smuggling of illegal timber in mili-
tary vehicles. In April, a land activ-
ist who was escorting two Cambodia 
Daily journalists through a forest in 
southwestern Cambodia was shot 
and killed in a confrontation with 
uniformed Cambodian soldiers and 
military police officers.

The body of Eddie Jesus Apos-
tol, who leased airtime from DXND 
Radio in the Philippine province of 
Maguindanao, was found on Sep-
tember 1. News reports said Apostol 
had been shot twice in the head and 
his hands and his feet were bound. 
His motorcycle and cash were miss-
ing, but his press card was found 
near his body. Apostol was a former 
town councilor and his weekly radio 
show often touched on issues impor-
tant to native Filipinos.

UPDATES
NEW YORK CITY:  OPC mem-

ber Ruth Gruber turned 101 on 
Sunday, September 30. As far as we 
know, she is OPC’s oldest member.  
In honor of her 
birthday several 
hundred of her 
closest friends 
and colleagues 
gathered at the 
Museum of Jew-
ish Heritage in 
lower Manhattan, 
where festivities 
included the showing of Ahead of 
Time, an award-winning documen-
tary portrait of Gruber.  

Gruber entered the large room, 
where her friends were sipping cof-
fee and eating bagels and mini-cup-
cakes, under her own steam, greeting 
people as she slowly walked across 
the room. Afterward, she answered 
questions. What other centenarian do 
you know that would subject herself 
to Q&A? Only Ruth Gruber. 

The New York Times has honored 

two journalists who died on assign-
ment, Anthony Shadid and Sultan 
Mohammad Munadi, by naming 
conference rooms in their honor. 
Plaques were installed September 
6 honoring both. Shadid, an OPC 
member and a two-time Pulitzer 
Prize winner, dedicated his career to 
covering the Middle East, where he 
died in Syria last February. Sultan 
was an Afghan journalist and inter-
preter who died during a September 
2009 raid by British forces attempt-
ing to rescue him and Stephen Far-
rell, a foreign correspondent for The 
Times. Taliban forces had captured 
Farrell, who was rescued, and Mu-
nadi. Shadid and Munadi join fallen 
colleagues, Byron Darnton, Fakher 
Haider, Khalid Hassan, Nathaniel 
Nash, Elizabeth Neuffer and Rob-
ert Post, who were honored with 
plaques outside conference rooms. 

PARIS: John Morris, an OPC 
member since 1954,  attended the 
Democratic National Convention in 
North Carolina in September as a 
delegate of the Democrats Abroad 
France.  He is also hosting sessions 
on the upcoming election at his 
apartment in Paris. Morris was the 
first executive editor of the Magnum 
photo agency, but is best known as 
Robert Capa’s picture editor for 
Life magazine on D-Day. He re-
ceived the French Legion d’Honneur 
in 2009 and New York’s Internation-
al Center of Photography’s Lifetime 
Achievement Award in 2010.

HONG KONG: Brian Rhoads, 
an OPC Foundation board member, 
has left Thomson Reuters after 16 

Ruth Gruber

John Morris as delegate at the Demo-
cratic National Convention 2012.



OPC Bulletin • October 2012 • Page 9

years, most recently as Greater Chi-
na bureau chief in Hong Kong, and 
has moved across town to become 
managing editor at the South China 
Morning Post.  From 2008-2010, he 
was based in New York as Reuters’ 
managing editor for North, Central 
and South America. Rhoads joined 
Reuters in 1996 as an editor in Hong 
Kong after working on newspapers 
in the United States and teaching 
English in China.

OAKLAND PARK, Illinois: 
A.E.P. “Ed” Wall, an OPC mem-
ber since 1976, sent along a piece he 
wrote for his local Patch website. In 
“When the Doctor’s News is Scary,” 
Wall describes Multiple System At-
rophy, a rare dis-
ease and a form 
of Parkinsonism 
that he was diag-
nosed with when 
he was 75 after 
dealing with the 
symptoms for 
years. “Getting 
MSA is bad luck,” he wrote but added 
that he has had fine doctors and sup-
portive family and friends. “Thus, at 
age 87 I still enjoy life among com-
puters and books in a condo shared 
with a feline who thinks shuffling 
feet are part of a game. My prayer 
is that a smart person, somewhere, 
is close to finding a cure right now.” 
Wall noted that while some of the 
newspapers he worked for are gone 
beginning with the Pittsburgh Sun-
Telegraph or merged like the Ho-
nolulu Star-Bulletin (Sunday editor) 
and The Honolulu Advertiser (man-
aging editor), he knows he still has 
friends at the OPC. His email ad-
dress is aepwall@gmail.com.

MOSCOW: OPC member 
Jim Brooke reports that he is writ-
ing a weekly column titled “Russia 
Watch,” which appears in newspa-
pers in capitals around the rim of 
Russia — Warsaw, Prague, Sofia, 
Kyiv and Tbilisi — and most recent-
ly it was picked up by The Moscow 

Times.  Brooke 
started his jour-
nalism career as 
assistant to col-
umnist James 
Reston at The 
New York Times 
and said he is 
continuing that tradition by “colum-
nizing.” He worked for The Times as 
a foreign correspondent in Africa, 
Latin America, Canada, Japan and 
the Koreas. He works for Voice of 
America in Moscow and said VOA 
has an increasing interest in video. 

NEW YORK: A story that earned 
a series of accolades for Abigail Pes-
ta, an OPC board member and edito-
rial director of Women in the World 
for Newsweek/The Daily Beast, is a 
winner again. “The Accidental Sex 
Offender,” written for Marie Claire, 
most recently received a Clarion 
Award for magazine feature writing 
from the Association for Women in 
Communications. It previously won 
honors from the General Federation 
of Women’s Clubs, the New York 
Press Club, the National Headliner 
Awards and the National Council on 
Crime and Delinquency and it was a 
finalist with the Deadline Club. 

WEDDING

Calvin Sims, an OPC member 
and a program officer for the Ford 
Foundation, married Patricia Bap-
tiste on October 13 at the Marble 
Collegiate Church in New York. 
Sims, a former foreign correspon-
dent for The New York Times in Bue-
nos Aires; Tokyo; and Jakarta, Indo-
nesia, manages grants given by the 
Ford Foundation for the news media 

and journalism. Sims is chairman of 
the Harlem Educational Activities 
Fund board and a trustee of the Na-
tional Book Foundation, which ad-
ministers the National Book Awards. 
The bride is a portfolio administrator 
at Neuberger Berman, an asset-man-
agement company. 

PEOPLE REMEMBERED

Robert J. Manning whose 
15 years as editor of The Atlantic 
Monthly capped a distinguished ca-
reer, died September 29 at age 92. 
He was recognized for broadening 
the Atlantic’s scope and readership 
and said he was proud during his ten-
ure to have been placed on President 
Richard Nixon’s enemies list. 

His time at the Atlantic ended in 
a bitter business feud after Manning 
helped Mortimer Zuckerman initi-
ate the purchase of the magazine and 
Zuckerman’s subsequent discharge 
of Manning and refusal to honor 
contractual obligations acquired in 
the sale. In its obituary of Manning, 
the Boston Globe said Manning told 
a reporter at the time, “If the esti-
mable custom of dueling were still 
in practice, one of us would now be 
dead, Zuckerman from a shot in the 
heart but more likely Manning from 
a shot in the back.”

His journalism career began as a 
senior in high school when he was 
hired as a copy boy at The Bingham-
ton Press. He soon was promoted 
to reporter. He took a job with The 
Associated Press in Buffalo instead 
of attending college and joined the 
Army in 1942, but received an early 
honorable discharge because of near-
sightedness. He was the United Na-

Ed Wall

Jim Brooke

Patricia Baptiste and Calvin Sims

From left: John Updike, Robert J. 
Manning and Justin Kaplan. 

(Continued on Page 10)



OPC Bulletin • October 2012 • Page 10

tions correspondent for United Press 
and joined Time magazine in 1949, 
where he wrote for the magazine’s 
national and foreign sections, with 
time out in 1952 to work in the Dem-
ocratic presidential campaign of Ad-
lai Stevenson. A Time cover story that 
sent him to Ernest Hemingway’s 
Cuban home in 1954 led to a friend-
ship based partly on a shared passion 
for fly-fishing. He was Time-Life’s 
London bureau chief from 1958 to 
1961 and then became Sunday editor 
of The New York Herald Tribune. A 
year later, he became assistant secre-
tary of state for public affairs in the 
Kennedy administration, where he 
spent two and a half years. He joined 
the Atlantic in 1964 and was named 
editor two years later.

Henry Champ, a Canadian 
broadcast journalist who was a for-
eign correspondent, died September 
23 at age 75 in Washington, where 
he had retired as CBC’s Washington 
correspondent in 
2008. He spent 15 
years with CTV’s 
investigative af-
fairs show “W5” 
and served as the 
network’s Wash-
ington and Lon-
don bureau chief, 
and also worked for NBC in Europe 
and Washington before joining CBC 
in 1993.

The life of Derek Round, one of 
New Zealand’s most distinguished 
journalists, ended in a brutal beating 
last May. Round, 77, was a founder 

and lifetime member of the National 
Press Club of New Zealand, a former 
member of the Foreign Correspon-
dents’ Club of Hong Kong and had 
been Hong Kong correspondent for 
the New Zealand Press Association, 
a cooperative of more than 40 news-
papers at the time, and Singapore 
Bureau chief for Reuters. He was lat-
er London bureau chief for the Press 
Association before returning from 
foreign service to be the group’s 
chief parliamentary correspondent 
and then operations manager. He 
was best known for his work cover-
ing the Vietnam War and the historic 
visit of Australian Prime Minister 
Rob Muldoon to China in 1976.

The tragic news was sent to the 
OPC by Peter Isaac, president of the 
National Press Club of New Zealand, 
who said the killing ended “the life 

by Sonya K. Fry
This September I travelled to Paris to celebrate my 

Big Birthday with family. It was a grand celebration that 
helped take the sting out of this “growing older” phe-
nomenon. At the end of the week where we explored 
Paris and ate and drank everything in sight, we drove 
to Normandy to visit D-Day sites. I 
had heard from OPC member Ned 
Parker that there was a monument 
to fallen journalists in Bayeux that 
also hosted the Bayeux-Calvados 
Award for war correspondents.

In a small park setting off the 
beaten track from the tourist areas 
of Bayeux there were simple stone 
monuments, about six-feet high 
with the names of journalists fallen 
in the line of duty. People who are 
included: Ernie Pyle, Anna Polit-
kovskaya, Daniel Pearl and Da-
vid Kaplan, but I was in search 
of Chris Hondros and Tim Hetherington, the photo-
journalists who died in Misrata, Libya, and left us bereft 
on the eve of the OPC’s Awards Dinner in 2011. Their 
names were on opposite sides of a recently carved stone 
stele and in a strange way, it was comforting to see their 
names permanently etched in stone. Then, as I was leav-
ing this quiet garden, I found a small tombstone-like me-
morial to Robert Capa. Since the OPC has the honor of 

giving an award to a brave photojournalist every year in 
the name of Robert Capa, seeing his small, but separate 
memorial was heart-warming.  

Returning to Paris for a second week I visited OPC 
members and was invited to the new International Her-
ald Tribune offices, recently located to La Defense, by 

editor Alison Smale, who was a pre-
senter at last year’s awards ceremony. 
I sat in on the morning editor’s meet-
ing and then met with editorial page 
editor Serge Schmemann and OPC 
Vice President Marcus Mabry.  

I knew that OPC member Mort 
Rosenblum resided on a houseboat in 
Paris, but when he and his wife Jea-
nette invited me for dinner I realized 
just what a prime location their boat 
commanded: on the Seine between 
Notre Dame and the Eiffel Tower.  We 
watched the Eiffel Tower reveal its 
lightshow while sipping tea after din-

ner on the deck.  The Rosenblums also had another guest, 
journalist and author Tad Bartimus who now lives in 
Hawaii with her husband.  She was one of the authors 
of War Torn:  Stories of War from the Women Reporters 
Who Covered Vietnam.  She had appeared on an OPC 
panel of those women reporters in September 2002 and it 
was great fun to meet her again in Paris.

Sonya K. Fry is the Executive Director of the OPC.

A Birthday in Paris With a Sojourn to Normandy D-Day Memorials

(Continued From Page 9)

Ph
ot

o:
 S

on
ya

 K
. F

ry

Henry Champ



OPC Bulletin • October 2012 • Page 11

of one of the nation’s most active and 
colorful industry figures.” Among 
the facts in a fascinating profile on 
the Club’s website, was that Round 

was approached during the Cold War 
by Soviets agents and asked to pass 
on information for a fee. He agreed 
but went instead to New Zealand 
security officials, who turned him 
briefly into a double agent. At that 
time, two Soviet embassy officials 
were expelled although Round’s in-
volvement remains unclear.

After a second career in business, 
he had retired to Wanganui, where 
his body was found in his home on 
May 17. It was reported that authori-
ties believe Round knew his attacker. 

The trial of Round’s alleged assailant 
is pending, with a judge denying bail 
on October 8. 

Editor’s Note: October 25 
marks the first anniversary of the 
death of long-time OPC member 
and People columnist Albert E. 
Kaff. We want to thank Susan Kille 
for writing the Bulletin columns and 
otherwise pitching in when needed 
for the past year to fill these pages 
with news and notes for members. 

(New Books Continued From Page 12)

of the lawsuit and its aftermath in The Good Girls Re-
volt: How the Women of Newsweek Sued Their Bosses 
and Changed the Workplace [PublicAffairs, September 
2012]. It’s a fascinating story and one not told in such 
detail before.

In 1975, Povich became the first woman senior edi-
tor at Newsweek, where she stayed until 1991. She has 
been editor-in-chief of Working 
Woman, managing editor and se-
nior executive producer for MSN-
BC.com. She edited a 2005 book 
of columns by her father, famed 
Washington Post sports writer 
Shirley Povich, called “All Those 
Mornings … At the Post.” Povich 
is part of the OPC family as the 
wife of Stephen Shepard, author 
of the book featured on page 2 of 
the Bulletin.

At a time when women such as Jill Abramson at The 
New York Times are still changing the face of the media, 
The Good Girls Revolt shows us how the industry has 
evolved. It offers lessons for women who are concerned 
about discrimination today while making clear the revo-
lution has not met its goals. 

THE CUNY GRADUATE SCHOOL OF  
      Journalism launched an academic press 
to publish books related to journalism. Dean 
Stephen Shepard said the new imprint will 
publish three to five books a year, beginning 
in 2013.

“We think that publishing more thought-
ful, insightful books about journalism at this 
critical time in the history of news and infor-
mation is important for journalists, important 
for writers and for readers,” Shepard said. Four titles are 
planned for 2013:

n Distant Witness: Social Media, the Arab Spring 
and a Journalism Revolution, by Andy Carvin, NPR’s 
senior strategist for social media, on his use of social 
networks in reporting the series of Arab uprisings col-
lectively known as the Arab Spring and what has hap-
pened since. 
n Fighting for the Press: The Inside Story of the 

Pentagon Papers, by James Goodale, chief counsel for 
The New York Times during the Pentagon Papers, reveals 
the behind-the-scenes stories of the internal debates and 
the reasoning behind the strategy that emerged. 
n Investigative Journalism in America: A History, 

by Steve Weinberg, a member of the University of Mis-
souri Journalism School faculty and co-founder of IRE, 
the association of investigative reporters and editors, is 
a narrative look at the reporters, publications and stories 
that drove the development of investigative reporting.
n The Pleasures of Being Out of Step: Nat Hentoff’s 

Life in Journalism, Jazz and the First Amendment, is a 
biography of the noted jazz critic and free speech activ-
ist by CUNY Journalism Professor David L. Lewis, a 
former Daily News reporter and “60 Minutes” producer 
and associate producer who is also directing a feature-
length documentary on Hentoff.

The CUNY Journalism Press will operate in partner-
ship with OR Books, an independent publisher based 

in New York. The editor is Tim Harper, 
a visiting professor and writing coach at 
CUNY. Authors seeking information or of-
fering proposals may reach him through the 
CUNY Graduate School of Journalism web-
site. “We’re looking for anything about jour-
nalism, anything about news and the news 
media, past, present or future,” Harper said. 
“We’re interested in skills and how-to books, 
anthologies, histories, memoirs, anything and 
everything that adds to what we know about 
journalism and journalists.”

— by Susan Kille

Derek Round, right, in 2010 talking  
with Rt. Hon. Jonathan Hunt.

Lynn Povich



OPC Bulletin • October 2012 • Page 12

Overseas Press Club of America
40 West 45 Street
New York, NY 10036 USA

Upcoming

Book Night: 

The Last Refuge:  

Yemen, Al-Qaeda,  

and America’s War  

in Arabia  

by Gregory Johnsen

With Interlocutor  

Bill Holstein  

November 12

6 p.m.

40 West 45 Street 

New Books that investigators say was caused by 
Massey’s sloppiness and cost-cutting 
mentality killed 29 miners working 
in the very same mine complex near 
Montcoal, West Virginia. Research 
for this book about the international 
market also took Galuszka to China, 
Mongolia and Japan.

After the blast at 
Massey Energy’s Up-
per Big Branch, Ga-
luszka said he realized 
he wanted to write about 
what happened and he 
got help with a book 
proposal from Leah Na-
thans Spiro, an OPC 
m e m b e r 
and former 
B u s i n e s s 
Week col-
league who 

is now president of Riv-
erside Creative Manage-
ment. 

Through solid re-
porting and research, 
Galuszka contrasts the 
hard work and pov-
erty endured by coal 
miners and their families with 
the unrelenting capitalism of coal 
companies and the energy indus-
try. While telling a disturbing story 
about fossil-fuel dependence, Ga-
luszka explains the complex class 
issues and politics of Appalachia 
and provides a sympathetic but un-

sentimental portrait of a region’s 
people and their struggles.	  

IN THE LATE 1960s, WOMEN  
  at Newsweek distributed mail, 
clipped newspaper stories, fact-
checked and did research they hand-
ed over to writers. The career path 
for women stopped there, no mat-
ter their college degree, savvy or a 
roster of talent that included Susan 
Brownmiller, Nora Ephron, Ellen 
Goodman and Jane Bryant Quinn. 
Only men were hired as reporters 
and writers. 

In 1970 in the country’s first fe-
male class action lawsuit, 46 women 

sued Newsweek for gen-
der discrimination in 
hiring and employment. 
The revolt, planned 
largely in the ladies’ 
room, changed Ameri-
can media. The suit had 
been brewing for a while 
but its filing was timed 
to coincide with the pub-
lication of a Newsweek 
cover story titled “Wom-
en in Revolt.” Male edi-

tors had decided the piece should be 
written by a woman but hired an out-
side writer. 

Lynn Povich, who after gradu-
ating from Vassar began her award-
winning journalism career as a sec-
retary at Newsweek, tells the story 

NORTH AMERICA	  

IN THE BOOK THUNDER ON    
     the Mountain, Death at Massey 
and the Dirty Secrets Behind Big 
Coal [St. Martin’s Press, September 
2012], Peter A. Galuszka explores 
the worst deep mining 
coal accident in 40 years 
and traces the divisive 
workplace and environ-
mental issues confront-
ing the Central Appala-
chian region. 

Decades with Busi-
ness Week, including 
two tours as Moscow 
bureau chief, and an 
interest in energy and 
coal issues that began 
with growing up partly 
in West Virginia, gives Galuszka, an 
OPC member, a deep understand-
ing of big business and energy. He 
had covered Don Blankenship, the 
notorious former CEO of Massey 
Energy, for years. Almost a year to 
the day after he made a reporting trip 
to write about mountaintop removal, 
the horrific methane gas explosion 

(Continued on Page 11)


