
NEWSLETTER OF THE OVERSEAS PRESS CLUB OF AMERICA, NEW YORK, NY • September 2013THE MONTHLY 

Inside. . . 
Taiwan Event...................................2

Helen Thomas Remembered..........3

New Members ................................4

People........................................5-10

People Remembered...............10-11

New Books....................................12

A Summer of Surprise Media Sales and Deals

Close OPC Election Decided at Annual Meeting 

by Susan Kille
Much has happened on the busi-

ness side of journalism since the 
Bulletin took a summer break. 

The event media reporters least 
expected was for Jeffrey P. Bezos, 
the founder of Amazon, to buy The 
Washington Post and affiliated pub-
lications. The $250 million sale an-
nounced August 5 was expected to 
close within 60 days. Everything 
about the sale was a surprise: that 
the Graham family would part with 
The Post, a price that would have 
been laughable a few years ago and, 
most particularly, the buyer. 

But before a news cycle passed, 
the idea that for the first time some-
one with a digital background would 
be in control of a major newspaper 
grew intriguing.

Don Graham, chairman and 
chief executive of The Washington 
Post Co., said he believed Bezos of-
fers the best chance for The Post to 
thrive after eight decades of Graham 
family ownership. Changes were in-
evitable even without a sale. Bezos’s 
estimated fortune of $25 billion 
means he doesn’t need to turn a 
quick profit and can absorb losses. 
He is an innovator and a long-range 

thinker. He is keeping on Marty 
Baron, executive editor; Fred Hi-
att, editor of the editorial page, and 
Publisher Katharine Weymouth, 
Graham’s niece. 

“When I learned of the news, I 
was as surprised as everyone else,” 
said Marcus Brauchli, an OPC 
member and Baron’s predecessor 

told New York magazine. “But on 
immediate reflection, I thought that 
in the universe of potential buyers, 
among people who have long-term 
vision, who are civic-minded and 
public-spirited, Jeff Bezos was an 
eminently suited candidate.”

“What Don Graham did in decid-
ing to seek out a new owner for The 
Washington Post was a truly brave 
and unselfish act,” said Brauchli, 
who after he stepped down as editor 
remained at the company as a vice 
president. 

In a sale that was expected, even 
if the price seemed disappointing, 
The New York Times Co. sold its 

by Aimee Vitrak
The OPC Annual Meeting took 

place on August 20 at Club Quarters 
in Rockefeller Center. The venue 
was changed in early August when 
Club Quarters on 45th Street had 
closed its restaurant and bar. Ser-
vices are promised to resume in the 
coming weeks with an outside firm 
operating food and beverage service.

The meeting began with elec-
tion results. This year’s contest, as 
requested by members at last year’s 
meeting, had 10 people running for 
seven Active Board positions and 
four people running for two Asso-
ciate Board positions. The election 
results are as follows: Charles Wal-
lace, Martin Dickson, Martin Smith, 
Seymour Topping,  Jane Ciabattari, 
Robert Nickelsberg and Evelyn Leo-
pold. The Associate Board positions 
required Active Board members to 

break the tie. The Associate Board 
members elected are Abi Wright and 
Daniel Sieberg.

Voting in the election was held 
on Balloteer.com with 87 ballots cast 
online and five members who re-
quested paper ballots. The number of 
ballots cast in the previous election, 
which was not a contested election 
and used only paper ballots, had 62 
participants.

OPC Foundation Executive Di-

(Continued on Page 4)

EVENT RECAP: AUGUST 20

(Continued on Page 2)

After the meeting, from left: Yvonne 
Dunleavy, Robert Nickelsberg,  

Cyma Rubin, Michael Serrill  
and Bill Holstein.

Jeff Bezos

So
ny

a 
K.

 F
ry



OPC Bulletin • September 2013 • Page 2

OVERSEAS PRESS CLUB OF AMERICA • BOARD OF GOVERNORS

40 West 45 Street, New York, NY 10036 USA • Phone: (212) 626-9220 • Fax: (212) 626-9210 • Website: opcofamerica.org

PRESIDENT
Michael Serrill
Assistant Managing 
Editor
Bloomberg Markets

FIRST VICE PRESIDENT
Tim Ferguson
Editor
Forbes Asia

SECOND VICE PRESIDENT
Abigail Pesta
Freelance Journalist

THIRD VICE PRESIDENT
Toni Reinhold
Editor in Charge, 
New York Desk
Reuters

TREASURER
Dorinda Elliott
Global Affairs Editor
Conde Nast Traveler

SECRETARY	
Jonathan Dahl
Senior Editor 
The Wall Street Journal

ACTIVE BOARD  
Jacqueline Albert-	
Simon
U.S. Bureau Chief
Politique Internationale

Amar C. Bakshi
JD/MBA student
Yale University

Rebecca
Blumenstein
Deputy Editor in Chief
The Wall Street Journal

Paul Brandus
West Wing Report

Howard Chua-Eoan
Former News Director
Time 

Jane Ciabattari    	  
Freelance Writer
NPR.org, Daily Beast

Deidre Depke
Executive Editor
The Daily Beast

Martin Dickson	      
U.S. Managing Editor
Financial Times

Arlene Getz
Editor-in-Charge, Media
Thomson Reuters

Azmat Khan
Senior Digital Producer
Al Jazeera

Evelyn Leopold
Independent  Journalist
United Nations

Dafna Linzer
Managing Editor
MSNBC.com

Santiago Lyon
VP and Director of
Photography
Associated Press

Marcus Mabry
Editor at Large
The New York Times

Robert Nickelsberg
Freelance 
Photojournalist

Romesh Ratnesar
Deputy Editor
Bloomberg 
Businessweek

Martin Smith
President
Rain Media

Seymour Topping
Emeritus  
Professor of
International Journalism
Columbia University

Charles Wallace
Financial Writer

ASSOCIATE BOARD 
MEMBERS
Brian Byrd
Program Officer
NYS Health 	  
Foundation

Sarah Lubman
Partner
Brunswick Group

Daniel Sieberg
Head of Media Outreach
Google

Minky Worden
Director of Global 
Initiatives
Human Rights Watch

Abi Wright
Director
Alfred I. duPont –	
Columbia University 
Awards

PAST PRESIDENTS
EX-OFFICIO
David A. Andelman 
John Corporon
Allan Dodds Frank
Alexis Gelber
William J. Holstein
Marshall Loeb
Larry Martz
Roy Rowan
Leonard Saffir
Larry Smith
Richard B. Stolley

EXECUTIVE  
DIRECTOR
Sonya K. Fry

EDITOR
Aimee Vitrak

OPC 
ISSN-0738-7202 
Copyright © 2002
Overseas Press Club of 
America

The island of Taiwan — which considers itself the 
Republic of China but which mainland China consid-
ers a renegade territory — has enjoyed a robust form of 
democracy in recent years, proving that democracy can 
flourish in a Chinese culture. Can any of its experience 
be translated onto the Chinese main-
land, where the political system is 
dominated by the Communist Party?

Addressing that question on Sep-
tember 11 will be David J. Lorenzo, 
an associate professor in the College 
of International Affairs, National 
Chengchi University in Taipei, Tai-
wan. He received a Ph.D in politi-
cal science from Yale and teaches 
courses in international relations and political theory. His 
primary research is in the realm of political arguments, 
particularly the use of concepts and terms of discourse in 
the justification of policy positions, including those in-
volving political freedoms like freedom of religion and 
democracy. 

His latest book is Conceptions of Chinese Democra-
cy: Reading Sun Yat-sen, Chiang Kai-shek and Chiang 
Ching-kuo. The book describes how these leaders dis-
cussed democracy and compares Western and Chinese 
democratic traditions. 

His talk titled “Can Taiwan’s democratization success 
be workable in Mainland China?” will focus on how dif-

ferent models of democracy in the 
Chinese tradition align with such 
large tasks as economic develop-
ment. It draws upon discussions 
on those topics by both past Chi-
nese leaders, current members of 
the Chinese Communist Party, and 
contemporary democracy activists 
in the People’s Republic of China.

The event will be held in the of-
fice building of the Taipei Economic and Cultural Office 
in New York (1 East 42nd Street, New York). The talk 
begins at 6:30 p.m. and will be followed by a brief con-
versation between the OPC’s Bill Holstein and Dr. Lo-
renzo and a Q&A session. Reception will follow. RSVP 
to Abby Lee at abby@taipei.org

A Forecast on Taiwan’s Democratic Influence on China
EVENT PREVIEW: SEPTEMBER 11

rector Jane Reilly reported good 
news from previous scholars, see 
“OPC Scholars” page 5 for details.

Brian Byrd, head of the 75th An-
niversary Committee, reported on 
proposals for events to celebrate the 

Club’s anniversary in 2014. Some 
ideas include bell ringing at the New 
York Stock Exchange in April, light-
ing the Empire State Building in blue 
on the night of the Awards Dinner, 
a photo exhibit of past Robert Capa 
winners co-curated and hosted with 
the International Center for Pho-

tography and a series of receptions 
throughout the year.

Jonathan Dahl inquired about a 
redesign for opcofamerica.org and 
those present agreed it is time for a 
fresh look for the website in the lead-
up to the OPC’s 75th Anniversary 
year.

(Continued From Page 2)

David Lorenzo



OPC Bulletin • September 2013 • Page 3

Helen Thomas was a legend 
as a White House correspondent 
but she will be remembered best 
for breaking down barriers against 
women journalists. Thomas, who 
was 92, died July 20 at her home 
in Washington D.C. As the first 
woman assigned to the White 
House full time by a wire service 
and the first to head a wire service 
bureau there, shecovered every 
president from John F. Kennedy 
to Barack Obama for United Press 
International and, later, Hearst 
Newspapers. She worked for UPI 
for almost 60 years before resign-
ing in 2000, a day after it was tak-
en over by a group with links to the 
Unification Church. 

As dean of the White House 
press corps, she delivered her sig-
nature line at the end of every news 
conference: “Thank you, Mr. Presi-
dent.” She asked tough questions 
and could be combative, particu-
larly when she felt she was being 
denied access. She stepped into 
the spotlight during the Watergate 
era when she received late-night 
phone calls from Martha Mitchell, 
the wife of Attorney General John 
Mitchell, discussing the scandal. 
Thomas married a professional ri-
val, Douglas Cornell of the Asso-
ciated Press, in 1971. He died in 
1982. She joined the OPC in 2001.

She retired from Hearst in 2010, 
amid a firestorm for saying in an 
interview that Israeli Jews should 
“get the hell out of Palestine” and 
“go home” to Germany, Poland 
and America. Thomas apologized, 
writing about the remarks, “They 
do not reflect my heartfelt belief 
that peace will come to the Middle 
East only when all parties recog-
nize the need for mutual respect 
and tolerance. May that day come 
soon.”                  — by Susan Kille

Helen Thomas, the Grand Dame of White House Reporters

From her 2000 OPC Awards Dinner keynote address, she began 
by saying she felt like an interloper but went on: “...I am here to tell 
you about walking through the minefields of the West Wing, seeking 
information that has been controlled, managed, manipulated and 
spun before it’s handed out.”

...
“I have never wasted my sympathy on presidents and that’s be-

cause I think they have the greatest honor that can come to anyone 
and that is the trust of the American people.”

...
“As for the press, we don’t expect to win popularity contests. We 

are the self-appointed, self-annointed watchdogs of democracy.”

by Sonya K. Fry
I can still see Helen standing 

at the podium in the living room 
of Club Quarters addressing a full 
house of members and guests in June 
2002. She officially talked about her 
new book Thanks for the Memories, 
Mr. President, but she sidetracked 
and told us we should rally and do 
something about President Bush and 
his march to war. During the ques-
tion and answer she relayed quips of 
the various U.S. Presidents she had 
covered. For Nixon, Thomas said 
that during Watergate, he always 

had “two roads to travel and always 
took the wrong one.” For Carter, his 
mother was asked if she was proud 
of her son and she asked, “Which 
one?”

 The Sunday New York Times ran 
a front page story and CNN had ex-
tensive coverage. She had a long and 
distinguished career as a journalist 
and broke many barriers for women 
in journalism. Trailblazer, passion-
ate, legend, inspiration, dedicated — 
these are some of the words of praise 
that resonated throughout the obitu-
aries of Helen. 

by Edith Lederer
In an era when men controlled 

and ran the media, Helen Thomas 
became a trailblazer for women by 
speaking up and challenging presi-
dents with questions that were of-
ten tougher than those asked by 
male colleagues. She wasn’t afraid 
of backlash from politicians or the 
“boys” in the press room. She was an 
aggressive reporter in the best sense. 
Her goal was to probe for the truth 
and whatever that took, she would 
go after it.

But Helen also had a softer side. 
She was devoted to her large Leba-
nese-American family and to a very 
large circle of friends, young and 
old. She cared for her late husband 
and former AP competitor, Doug 
Cornell, for years after he got Al-
zheimer’s and never complained. 
For many years, she went to dinner 
every Saturday night with a small 

group of women journalists, many 
also pioneers in cracking the glass 
ceiling including her AP competitor 
at the White House, Fran Lewine, 
who was one of her closest friends.

I competed against Helen during 
Jimmy Carter’s visit to South Ko-
rea when I was based in Hong Kong 
(from 1978-81) and we became close 
friends through Fran Lewine. When 
I came to the UN, I used to go to 
Washington D.C. often to stay with 
Fran, and I would be part of those 
Saturday night dinners.

Helen wasn’t awed or blinded by 
the presidency.   She loved America 
and believed that our democracy 
worked because journalists could 
ask presidents tough questions and 
keep them from becoming kings in 
glass cages.  She often said she was 
asking the questions that ordinary 
people wanted answered. And if they 
made 10 presidents squirm, so be it.

From left: Sonya Fry,  
Helen Thomas and Edie Lederer  

in November 2010



OPC Bulletin • September 2013 • Page 4

New England Media Group, which includes The Boston 
Globe, for $70 million, a fraction of the $1.1 billion the 
company paid for The Globe alone in 1993. The buyer is 
John W. Henry, principal owner of the Boston Red Sox.

Elsewhere, the industry news was about splits of 
even greater consequence than the summer buzz about 
the Murdoch divorce.

The months-long pro-
cess to divide Rupert 
Murdoch’s News Corp. 
into two entities was 
completed July 1 when 
21st Century Fox, the 
more profitable entertain-
ment arm that includes 
Fox Broadcasting and a 
Hollywood film studio, began trading separately from 
News Corp., which is now the publishing arm that in-
cludes The Wall Street Journal, New York Post, Harp-
erCollins and in the United Kingdom, The Times, The 
Sunday Times and The Sun. 

Investors had long complained that the 120 newspa-
pers that had been part of the original News Corp. low-
ered profits. Those complaints grew after last summer 
when a phone hacking scandal at the company’s Brit-
ish newspaper division prompted the abrupt closure of 
News of the World, one of the most profitable papers. 

Murdoch is chairman and chief 
executive of 21st Century Fox, 
as well as executive chairman of 
News Corp. Robert Thomson, a 
former editor of The Times, man-
aging editor of The Wall Street 
Journal and editor-in-chief of 
Dow Jones, is chief executive of 
the new News Corp. The publish-
ing unit lost $2.1 billion in the last financial year but 
starts its new life with $2.6 billion in cash and no debt.

Meanwhile, a week after doubling its television port-
folio by agreeing to buy 19 local stations for $2.7 billion 
on July 1, Tribune Co. announced it would spin off its 
newspapers, which include the Los Angeles Times, Chi-
cago Tribune, The Baltimore Sun, The Orlando Sentinel 
and The Hartford Courant, while keeping the faster-
growing TV stations, websites that are separate from the 
newspapers and its real estate holdings, including the 
Tribune Tower in Chicago. Months earlier the company 
said it was considering selling the papers. A split would 
not preclude a sale but waiting for a spinoff would make 
the sale tax-free to current shareholders. 

A spokeswoman for Charles and David Koch said on 
August 22 that the brothers concluded it was not eco-
nomically viable to buy the Tribune papers. When the 
combatively conservative billionaire industrialists ex-

pressed interest last spring, Tribune reporters, liberals 
and nonpartisan watchdog groups expressed concern. 
The spokeswoman confirmed a report on The Daily 
Caller, a conservative website, that a deal without web-
sites that include CareerBuilder.com removes an impor-
tant revenue stream.

The next day, Mark Walter, the controlling owner of 
the Los Angeles Dodgers, said he could be interested in 
buying the Los Angeles Times and Chicago Tribune for 
the right price. Walter lives in Chicago and is a founder 
and chief executive of Guggenheim Partners, a privately 
held financial services firm with more than $180 billion 
in assets. He may have close competition. While in town 
for a series between the Red Sox and the Dodgers, Hen-
ry toured the Los Angeles Times offices on August 26. 
Newspapers and baseball have played together before; 
Tribune owned the Chicago Cubs from 1981 to 2009.

The uncertainty for Time Warner’s publishing divi-
sion continues after CEO Jeff Bewkes said in August 
the company would delay a Time Inc. spinoff until early 
2014. Bewkes announced in March that he would spin 
off Time Inc. to focus on the more profitable TV and 
film divisions. 

And in both a split and a sale, Newsweek was sepa-
rated from The Daily Beast and sold by Barry Diller’s 
IAC/InterActiveCorp on August 3 to International Busi-
ness Times, a digital news company, for an undisclosed 
price. IBT said it plans to build Newsweek’s global on-
line franchise. Newsweek stopped printing last Decem-
ber. In 2010, IAC paid The Washington Post Co. $1 plus 
$40 million in pension obligations to buy Newsweek.

(Continued From Page 1)

Rupert Murdoch

Robert Thomson

Lynsey Addario
Freelance 	
Photojournalist
London
Active Overseas

Yaffa Fredrick
Managing Editor
World Policy Journal
Active Resident - Young

Nisid Hajari
Asia Editor
Bloomberg View
Singapore
Active Overseas 
Reinstatement

Andrew Kreig
Investigative Reporter, 
Radio Host, Author
Washington, DC
Active Non Resident

John Moore
Staff Photographer
Getty Images
Active Resident

Spencer Platt
Staff Photographer – 
News
Getty Images
Active Resident

ADMISSIONS 
COMMITTEE
Linda Goetz Holmes, 	

	 Chair
George Bookman
Felice Levin
Robert Nickelsberg
Charles Wallace

WELCOME TO OUR NEW MEMBERS



OPC Bulletin • September 2013 • Page 5

PEOPLE... by Susan Kille susan@opcofamerica.org

OPC SCHOLARS

 Nicholas Confessore, a political 
reporter at The New York Times who 
won the 1998 Harper’s Magazine 
Award, is now a husband. According 
to the wedding announcement in The 
Times, Anna Chloe Hoffman, who 
works at the Apartment Therapy 
website, and Nicholas Francis Alex-
ander Confessore were married July 
13 in Quogue, New York. Confes-
sore was part of a team at The Times 
that won the 2009 Pulitzer Prize for 
breaking news for reporting on the 
downfall of former New York Gov-
ernor Elliot Spitzer.

Jeff Horwitz, the Fred Wiegold 
winner in 2009, is a 2014 Knight-
Bagehot Fellow at Columbia Uni-
versity.  He has been at American 
Banker since graduating from Co-
lumbia with a master’s in business 
journalism. At American Banker, he 
has won five awards from the Soci-
ety of American Business Editors 
and Writers for investigative and en-
terprise reporting. He was a finalist 
for a 2012 Gerald Loeb Award.  

Michael E. Miller, who won 
the Stan Swinton award in 2009, 
received a 2012 Sigma Delta Chi 
Award for excellence in Deadline 
Reporting for a non-daily publica-
tion from the Society of Profes-
sional Journalists. He won for a Mi-
ami New Times report titled “Death 
Trap,” which told the story of four 
robbers gunned down by police dur-
ing a 2011 sting operation. Miller 
had an OPC Foundation internship 

in The Associated Press bureau in 
Mexico City.

Having left for a long weekend, 
Katie Paul, the Irene Corbally Kuhn 
winner in 2007 and a contributor to 
OPC’s Global Parachute website, 
was denied re-entry to Jordan, where 
she had spent the previous year. Al-
though she never received an official 
explanation from Jordanian authori-
ties, she did hear through back chan-
nels that she was considered guilty 
of “sedition against the government” 
and “Satan worship,” and a friend 
was detained for questioning about 
Paul’s reporting on Syria.

After “The Hard Life of Celeb-
rity Elephants,” his first piece for the 
New York Times Magazine was pub-
lished on August 18, Rollo Romig 
said he is at work on a second story 
for the magazine. Romig, who won 
the 2008 Roy Rowan scholarship, 
left his job as the blogs editor at The 
New Yorker at the end of last year 
and has spent most of 2013 in India 
as a freelance writer. After graduat-
ing with a master’s from New York 
University, he went to Phnom Penh 
as an OPC Foundation intern at the 
Cambodia Daily. He plans to return 
to New York in the fall and then head 
to Turkey next year.

Max Seddon, who received the 
Stan Swinton scholarship in 2012, is 
now the Moscow correspondent for 
BuzzFeed, a news website. Seddon, 
who stayed on as a stringer for the 
AP in Moscow following his OPC 

Foundation internship there, will 
cover Russia and the rest of the for-
mer Soviet Union.

Tess Taylor, who won the Harp-
er’s Magazine scholarship in 2004, 
is the author of The Forage House 
[Red Hen Press, August], a book of 
poetry that Pub-
lisher’s Weekly 
calls one of the 
“year’s most excit-
ing poetry titles.”  
Her work has ap-
peared in The At-
lantic, the Boston 
Review, The Times 
Literary Supplement, Memorious 
and The New Yorker. Taylor’s book 
tour brought her to New York on Au-
gust 20.

WINNERS
Abigail Pesta, second vice presi-

dent of the OPC, received two recent 
honors. The Association for Women 
in Communications bestowed a 
Clarion Award for online journalism 
for her Daily Beast report on a grow-
ing national movement of parents 
fighting sex-offender laws that jail 
their sons for teenage sex. Pesta won 
a second-place National Headliner 
Award for magazine feature writing 
for a trio of Newsweek articles on a 
variety of subjects: a sex slave turned 
radio host in Cambodia, a Louisville 
teen who tweeted against her attack-
ers and a Detroit prosecutor tackling 
11,000 unsolved rapes.

Allyse Pulliam, a New York City 
native with a photography degree 
from Pratt Institute, won this year’s 
Emerging Photojournalists Award 
from Media for Social Justice. She 
won for work focusing on the dif-
ficulties of Myanmar’s health care 
system. Before recently starting 
work at the Times Herald-Record in 

(Continued on Page 6)

Nicholas and Anna

Tess Taylor

An elephant festival in Kerala.



OPC Bulletin • September 2013 • Page 6

Middletown, New York, she spent 
a year and a half freelancing and 
working for non-governmental orga-
nizations in Southeast Asia.

PRESS FREEDOM
WASHINGTON: James Risen, 

a reporter for The New York Times, 
has asked U.S. Attorney General 
Eric Holder Jr. to withdraw a sub-
poena requiring his testimony about 
a confidential source. Revised Jus-
tice Department guidelines for ac-
quiring information from journalists 
call tactics like subpoenas “extraor-
dinary measures” for use as a “last 
resort,” On July 19, a divided federal 
appeals court ruled that Risen must 
testify in the trial of Jeffrey Sterling, 
a former CIA official charged with 
leaking classified information.

ISTANBUL: In a trial that 
dragged on for five years, a special 
court convicted all but 21 of the 275 
defendants for an alleged plot known 
as the Ergenekon conspiracy to 
overthrow Turkey’s Islamist-rooted 
government. At least 20 journalists 
were sentenced August 5 to prison 
terms ranging from six to 34 years. 
The highest-profile defendant, Ilker 
Basbug, a former chief of staff of 
the military, received a life sentence. 
The case divided public opinion, 
exposing deep divisions in Turkey 
between Islamists and secularists. 
Reporters Without Borders (RSF), 
who had representatives at the hear-
ing, said: “We are here to yet again 
demonstrate our support for those 
who have been jailed because of 
their work as journalists and to point 
out that Turkey currently holds the 
world record in this category.” 

 
CARACAS: The Committee to 

Protect Journalists condemned an 
August ruling by a Venezuelan judge 
banning publication of violent pho-
tographs and imposing hefty fines. 
Judge Betilde Araque prohibited the 
Caracas-based dailies El Nacional 

(Continued From Page 5) Egypt Erupts
by Susan Kille 

After ousting President Mohammed Morsi, the Egyptian government 
installed by Gen. Abdel Fattah El Sisi has attempted to influence coverage 
of turmoil within the country by closing outlets that supported Morsi and ac-
cusing foreign journalists of bias and ignoring facts. Many journalists report 
being targeted. They have been forced to turn over photos and have been 
detained and attacked. Some have died.

Mick Deane, a veteran cameraman 
with the British broadcaster Sky News, 
was killed on the particularly bloody 
day of August 14 when security forces 
stormed protests camps in Cairo and 
hundreds of Morsi supporters died. A 
Sky News colleague said a sniper shot 
Deane as he lifted his camera. The 
Committee to Protect Journalists said 
Deane was the first Western reporter 
to die on assignment in Egypt since the 

group started keeping such records in the early 1990s. 
OPC’s Freedom of the Press Committee wrote Sisi the next day: 
“The blood on the streets and squares of Egypt have sent shock waves 

around the world. It is not the role of the Overseas Press Club of Ameri-
ca (OPC) to express opprobrium for the politics and policies at the heart 
of your country’s current roils.  However, we are appalled at the deaths 
of several journalists and persistent reports of the targeting of reporters 
tasked with gathering information about recent events,” the committee 
wrote in a letter signed by Howard Chua-Eoan, FOP chairman, and Mi-
chael Serrill, OPC president. 

“We demand that the Egyptian military and security forces foreswear 
any new threats to journalists assigned to shed light on the crisis in your 
county,” the FOP letter went on to say. “Furthermore, we urge you to take 
specific efforts to protect these reporters and correspondents — regardless 
of nationality — as they pursue the complicated truths that have emerged 
during this time of troubles.

“It is critical that journalists be allowed to do their job.  Only with clarity 
can chaos be dissipated.  Only with a full airing of the plight of the Egyptian 
people — of all political allegiances — can disaster be averted.”

Chua-Eoan said at the OPC annual meeting that the committee will 
continue to monitor the situation in Egypt, especially as the new regime 
develops its visa regulations for journalists.  

At least three other journalists died in Cairo August 14: Habiba Ahmed 
Abd Al-Aziz, a journalist with the Dubai-based weekly Xpress making a 
personal visit to Egypt, was hit in the head by a shot fired by a sniper; 
Mosab el-Shami, a photojournalist for Rassd news website, died of gun-
shot wounds; Ahmed Abdel Gawad, a reporter for the state-run Al Akh-
bar newspaper, died while covering the crackdown at Rabaah al-Adawiya 
mosque.

Journalists injured that day included Reuters photographer Asmaa 
Waguih, who was shot in her foot, and Tarek Abbas, a reporter for the 
Egyptian newspaper Al-Watan, who had gunshot injuries to an eye and a 
leg.

Al-Ahram newspaper correspondent Tamer Abdel-Raouf was shot 
dead on August 19 as he and a colleague passed a police checkpoint in 
the northern governorate of Beheira.

Two Egyptian journalists died during earlier protests this summer. 
Salah al-Din Hassan with independent news website Shaab Masr, was 
killed on June 29 by a homemade bomb thrown into a demonstration in 
Port Said.  On July 8, a sniper killed Ahmed Assem el-Senousy, a pho-
tographer for the Muslim Brotherhood’s Freedom and Justice newspaper, 
who was covering clashes in Cairo.

Mick Deane



OPC Bulletin • September 2013 • Page 7

and Tal Cual from publishing “imag-
es of violent content, guns, physical 
aggression, bloody scenes and naked 
cadavers” and fined both the equiv-
alent of one percent of their 2009 
earnings. The case stems from an 
August 2010 news report in El Na-
cional on rising crime in Venezuela 
that was illustrated with an archival 
photo that showed corpses piled up 
in a morgue. In an act of solidarity, 
Tal Cual published the image three 
days later as authorities moved to 
crack down on El Nacional.  Both 
papers said they would appeal.

KUWAIT CITY: Activists, social 
media users and human rights de-
fenders jailed for insulting Kuwait’s 
emir, Sheikh Sabah Al-Ahmad Al-
Sabah, were freed August 7 under a 
pardon announced to mark the end 
of Ramadan, the month of fasting as-
sociated with forgiveness. In a year-
long crackdown on politically sensi-
tive comments, dozens of Kuwaitis 
were charged with insulting the emir, 
especially online, and some were 
sentenced to up to 11 years in jail. 
Despite the pardon, it remains illegal 
to insult the emir.

 
ISTANBUL: Yavuz Baydar, 

a prominent Turkish journalist and 
ombudsmen for the pro-government 
Sabah newspaper, was fired July 23, 
a few days after The New York Times 
published his fiery op-ed criticizing 
the “shameful role 
of Turkey’s media 
conglomerates in 
subverting press 
freedom.” After 
the Gezi Park pro-
tests in Istanbul in 
late May, Baydar’s 
editors grew uncomfortable with 
his criticism of the government. Af-
ter two of his columns were spiked, 
he wrote the piece for The Times. 
(And bravo to The Times for mak-
ing it available online in Turkish.) 
The Turkish Journalists Union said 

at least 72 journalists were fired or 
forced to take leave or had resigned 
in the six weeks after the start of the 
unrest.

NEW YORK: Speaking July 
17 at the first U.N. Security Coun-
cil discussion about the protection 
of journalists, four journalists said 
more must be done to protect re-
porters risking their lives in conflict 
situations. Associated Press Execu-
tive Editor Kathleen Carroll, vice 
chairwoman of CPJ, said “most jour-
nalists who die today are not caught 
in some wartime crossfire, they are 
murdered just because of what they 
do. And those murders are rarely 
ever solved; the killers rarely ever 
punished.” Also testifying were AFP 
Somalia correspondent Mustafa 
Haji Abdinur, who said he’s called 
“a dead man walking” because of 
the dangers reporting in Mogadishu; 
NBC chief foreign correspondent 
Richard Engel, who was kidnapped 
by pro-regime gunmen in northern 
Syria and held for five days in 2012; 
and Ghaith Abdul-Ahad, a foreign 
correspondent for The Guardian who 
was jailed in Libya and Afghanistan.

 
Editor Pamela Jones said she 

had no choice but close her award-
winning website Groklaw because 
it cannot operate under current U.S 
surveillance policies. In an August 
20 post, Jones wrote she can’t oper-

ate Groklaw, which covered complex 
issues involving technology and law, 
without e-mail and since e-mails’ 
privacy can’t be guaranteed, she can 
no longer do the site’s work. 

 
MURDERS

Narendra Dabholkar, a promi-
nent campaigner against religious 
superstition, was shot and killed 
August 20 while on a morning walk 
in the western Indian city of Pune. 
Dabholkar was editor of Sadhana, a 
weekly Marathi-language print mag-
azine promoting scientific thought 
and that covers topics including 
caste, politics, and religion. Extrem-
ist Hindus were reportedly outraged 
by his campaign to outlaw the reli-
gious practices of some ascetics.

Two Guatemalan journalists died 
in August. Carlos Alberto Orellana 
Chávez, known for denouncing cor-
ruption as an anchor for a Guatemala 
City cable TV channel, is the fourth 
journalist killed in Guatemala this 
year. His body was found August 19 
on a dirt road. Less than two weeks 
earlier, Jesús Lima died after being 
shot twice outside Sultana Radio, the 
station where he hosted a music and 
information program. 

Ahmed Sharif Hussein, a tech-
nician for the state-run broadcaster 
Radio Mogadishu, was shot to death 
August 17, the same day that a firing 
squad executed a man found guilty 
of killing a journalist. Two armed 
men dressed in student uniforms at-
tacked Sharif, the sixth media em-
ployee in Somalia killed so far this 
year, outside his home. On July 7, 
gunmen in the semiautonomous 
region of Puntland killed Liban 
Abdullahi Farah, who worked for 
London-based satellite channel Kal-
san TV. Also in July, two journalists 
were shot in the southern port city of 
Kismayu, with one wounded criti-
cally. The execution of Aden Sheikh 

(Continued on Page 8)

Yavuz Baydar

Kathleen Carroll addresses a 
U.N. Security Council meeting.



OPC Bulletin • April  2012 • Page 8

(Continued From Page 7)

Abdi for last year’s murder of Has-
san Yusuf Absuge, a reporter for 
Radio Maanta, was seen as part of  
the Somali government’s efforts to 
stop attacks against the news media. 
This year, the government began of-
fering rewards of $50,000 for tips 
leading to the arrests of the killers of 
journalists.

 
Azzedine Kousad, a presenter 

on the Libyan satellite TV station al-
Hurra, was murdered in Benghazi 
on August 11. Three gunmen opened 
fire on his car, fatally wounding him 
with six shots, before fleeing. A few 
days earlier, he reportedly received 
a telephone call threatening his life 
if he delivered a speech celebrating 
Eid al-Fitr, the festival marking the 
end of Ramadan. He died a day after 
he gave that speech.

 
The highest court in the Mexican 

Gulf coast state of Veracruz on Au-
gust 9 threw out the conviction of 
the man charged with killing Regina 
Martínez Pérez, an investigative re-
porter for Proceso who was beaten 
and strangled to death in April 2012 
inside her home. The court said tor-
ture was used to coerce a confession 
by Jorge Hernández Silva and that 
prosecutors had no other evidence 
against him. The OPC’s Freedom of 
the Press Committee wrote President 
Enrique Peña Nieto last December 
and cited profound questions about 
the confession and other elements of 
the case. Authorities said the motive 
was robbery.  Journalism advocates, 
who urge that the case be solved, 
believe the murder was tied to Mar-
tínez’s work. Nine news profession-
als have been slain in Veracruz since 
the beginning of 2011.

Press advocates hailed the Au-
gust convictions for murders of two 
journalists. João Francisco dos San-
tos was sentenced in Brazil to 27 
years in prison for the 2010 murder 
of Francisco Gomes de Medeiros, 
a radio journalist and blogger. In 

VOA’s Herman Tours North Korea 
by Susan Kille

It’s always good to leave on a high point. Steve Herman, an OPC 
member, recently ended his three-year assignment as Voice of America’s 
Northeast Asia bureau chief based in Seoul with a nine-day reporting trip 
inside reclusive North Korea.  

Herman and CNN’s Paula Hancocks accompanied two decorat-
ed U.S. veterans of the Korean War who were on a mission to recover 
the remains of a fellow avia-
tor whose aircraft crashed at 
the Chosin Reservoir during 
a brutal battle 63 years ago. 
According to the Department 
of Defense, more than 7,500 
Americans who fought in Ko-
rea remain unaccounted for. 

Flooding from monsoon 
rains prevented a visit to the 
crash site, but Herman got a 
rare look at rural areas where 
other reporters and Western-
ers have not been able to go. 
He also saw the sights of Pyongyang. Military escorts were always — or 
almost always — at hand. 

As you might expect, a trip to the isolationist dictatorship brings surreal 
moments. Herman said he was praised for his comments in a mausoleum 
guest book after viewing the embalmed bodies of Kim Il Sung, the coun-
try’s founder, and of Kim Jong Il, the founder’s son and successor as lead-
er, in glass coffins. But Herman did not write in the guest book. 

“Additionally, I can say that I was not on the typical junket organized by 
a tour operator or the Foreign Ministry,” Herman told the OPC. “We were 
under the escort of officers from the Panmunjom Mission of the Korean 
People’s Army the entire time with a senior colonel (between a full-bird 
colonel and a one-star general) as our top minder. The only really scary 
moment I had was in a subway station when I turned around and could find 
none of my minders or anyone else in the delegation. I didn’t know whether 
they had gotten back on a train or exited the station. After a few moments 
of near panic, with my still and video cameras at my side, I headed up the 
escalator and decided I’d turn myself in to the first person in uniform who 
looked at me suspiciously (so much for my fantasies of clandestine report-
ing). 

“I knew that I was already under scrutiny from the KPA officers who 
were convinced I spoke fluent Korean and was hiding it (I do not and was 
not) and that I was likely the intelligence minder for our group of Ameri-
cans. Much to my relief when I exited the station I found the KPA officers 
and our delegation patiently waiting for me to appear and gazing at Pyong-
yang’s Arch of Triumph.” 

The North Korea trip ended Herman’s stint in Seoul and he is now 
based in Bangkok as VOA’s Southeast Asia bureau chief.  Prior to going 
to Seoul in 2010, he spent more than three years as VOA’s South Asia bu-
reau chief in New Delhi. 

Herman was elected for five consecutive years from 1998 to 2002 as 
chairman of The Foreign Press in Japan after completing a one-year term 
as president of the Foreign Correspondents’ Club of Japan, where he re-
mains a life member. In 2012, he served as president of the Seoul Foreign 
Correspondents’ Club in 2012.

Suzanne Scholte of the North Korea  
Freedom Coalition speaking to Steve Her-
man, right, and other reporters at Imjingak, 
South Korea, May 4. (Photo: R. Kalden/VOA)



OPC Bulletin • September 2013 • Page 9

Turkey, two men were sentenced for 
the 2009 murder the murder of  Ci-
han Hayirsevener, the publisher 
of  Güney Marmara’da Yasam, a 
newspaper in the northwestern city of 
Bandirma. Hayirsevener was gunned 
down while investigating corruption 
involving the municipal government 
and members of an influential local 
family, the Kuruoglus. An Istanbul 
court sentenced the hitman, Serkan 
Erakkus, to life imprisonment and 
Ihsan Kuruoglu to 17 years in prison 
for ordering the killing.

 
Three Filipino journalists were 

murdered within 48 hours. On July 
30, gunmen on a motorcycle shot and 
killed Bonifacio Loreto Jr., the for-
mer publisher of the defunct Aksyon 
Ngayon newspaper, and Richard 
Kho, its former executive editor, 
outside a store in Quezon City on 
the island of Luzon. Two days later, 
a gunman in General Santos City en-
tered the home of Mario Sy, a free-
lance photographer who regularly 
contributed to the local Sapol News 
Bulletin, and shot Sy dead in front of 
his wife and daughter. The publisher 
of Sapol said the murder could have 
been related to a photo report on lo-
cal drug trafficking earlier this year. 

Jesús Nadin Gómez García, 
manager of Radio Guadalajara, died 
July 29 after being shot twice in the 
face as he entered the radio station in 
the city of Buga, Colombia. Just be-
fore his murder, Gómez made a sub-
stantial withdrawal at a bank, which 
has led local authorities to suspect 
robbery was the motive. Police, 
however, said they will investigate 
to see if the killing could have been 
related to journalism.

The body of a Mexican crime 
beat reporter Alberto López Bello 
was found July 18 
in the southern city 
of Oaxaca along 
with another victim, 
who was identified 
in news reports as 
an undercover po-

lice informant. Police said both men 
had been beaten and shot. López had 
been threatened in the past in con-
nection with his work.

Two weeks after Honduran radio 
journalist Aníbal Barrow was kid-
napped from his car, his body was 
found August 9 on the bank of a la-
goon near the city of San Pedro Sula. 
The body, burned and dismembered, 
was identified by forensic tests. Bar-
row was traveling with his daughter-
in-law, grandson, and driver when 
gunmen took control of the car; the 
other passengers were freed. The 
family said they did not receive any 
calls seeking a ransom,

 
A few days after the anniversary 

of the July 9, 2004 assassination of 
Paul Klebnikov, editor of Forbes 
Russia, the U.S. Department of State 
issued a statement in memory of 

Klebnikov and Natalya Estemirova, 
a Russian journalist and human rights 
activist murdered in July 2009. Their 
killers have never been brought to 
justice. “The United States supports 
the efforts of brave journalists and 
human rights defenders around the 
world who expose corruption and 
human rights abuses,” the statement 
read. “We urge the Russian Govern-
ment to protect journalists and hu-
man rights defenders, in accordance 
with the international agreements to 
which Russia is a party.”

UPDATES
NEW YORK: The U.S. now has 

had a former war correspondent as 
ambassador to the United Nations. 

Samantha Power, who was sworn 
in on August 2, seemed destined 
for a storied career in journalism 
based on her freelance work cover-
ing the Balkan conflict from 1993 to 
1996 for U.S. News & World Report, 
The Boston Globe, The Economist, 
The New Republic and others. OPC 
member Roger Cohen, a columnist 
for The New York Times, told New 
York magazine about a night in Sa-
rajevo when he had passed out in a 
street after losing a vodka-drinking 
contest to a Russian. Power carried 
him back to the Holiday Inn. She 
won a Pulitzer Prize for her 2002 
book A Problem from Hell: America 
and the Age of Genocide.

 
Al Jazeera America, the inter-

national news channel financed by 
the emir of Qatar, debuted August 
20 with high-profile talent on the 
air and behind the scenes. Ehab Al 
Shihabi, Al Jazeera’s executive di-
rector for international operations, 
oversaw the creation of the channel 
and will remain as interim chief ex-
ecutive. Its headquarters is in New 
York. Kate O’Brian, who had been 
an ABC News senior vice presi-
dent, was appointed president by 
Al Shihabi in July, after hundreds 
of positions were already filled. At 
that time, he filled other top posts: 
former OPC board member Marcy 
McGinnis, who worked at CBS 
News for three decades, was named 
senior vice-president of newsgather-
ing; CNN veteran David Doss be-
came senior vice president for news 
programming; and Shannon High-
Bassalik, formerly of CNN and 
MSNBC, was named senior vice 
president for documentaries and pro-
grams. Familiar names hired from 
rival networks include John Seigen-
thaler from NBC; David Shuster 
from MSNBC; Sheila MacVicar, 
formerly of CBS News, and Joie 
Chen and Soledad O’Brien from 
CNN. OPC Board member Azmat 
Khan is senior digital producer 
and reporter for America Tonight, 

(Continued on Page 10)

 President Obama listens as Saman-
tha Power speaks after he nominated 
her as U.S. Ambassador to the U.N.

Alberto López 
Bello



OPC Bulletin • September 2013 • Page 10

(Continued on Page 11)

a documentary show. Sana Bég, an 
OPC member  and intern, works as a 
news producer. 

 
Allan Dodds Frank, a former 

OPC president and founder of the 
Club’s Global Parachute website, 
succeeds Myron Kandel as presi-
dent of The Society of Silurians in 
September. Frank’s father, the late 
Morton Frank,  publisher of the 
supplement Family Weekly, served 
as Silurians president from 1987 to 
1988. Frank, who is currently work-
ing as a freelancer for national web-
sites, started work at The Anchorage 
Daily News and went on to work for 
The Washington Star, Forbes, ABC 
News and Bloomberg.

Calvin Sims, an OPC member 
and former New York Times corre-
spondent, has been appointed presi-
dent and chief executive officer of 
International House, the New York 
non-profit program and residence 
center that promotes cross-cultural 
understanding and peace while pre-
paring leaders for the global commu-
nity. Since 2007, Sims had served as 
a program officer for the Ford Foun-
dation, where he focused on the de-
velopment of a free and responsible 
worldwide press. As a foreign corre-
spondent, Sims was based in Buenos 
Aires, Tokyo, Seoul and Jakarta.

In an op-ed published in The New 
York Times on August 12, Minky 
Worden, an Associate OPC Board 
member, confronted leadership of 
the International Olympic Com-
mittee for condoning human rights 
abuses in host countries. Worden is 
director of global initiatives at Hu-
man Rights Watch and edited Chi-
na’s Great Leap: The Beijing Games 
and Olympian Human Rights.

 
It wasn’t a vacation that kept Bri-

an Williams, the NBC Nightly News 
anchor and managing editor, off the 
air in August. He took a leave to re-
cover from surgery to replace a knee 

injured decades ago as a high school 
football player. He said he wanted to 
explain why he was away so no one 
would suspect he was getting a face-
lift. He said it was the third surgery 
on his knee. 

 
Ending a span that began with the 

1987 launch at Condé Nast Traveler, 
former OPC Board member Klara 
Glowczewska is leaving Condé Nast 
on September 3. She became execu-
tive editor in 1992 and was named 
editor-in-chief in 2005. She is being 
replaced by Pilar Guzmán, who has 
been vice president and editor-in-
chief of Martha Stewart Living since 
2011. The company provided no in-
formation for Glowczewska’s future 
plans in the media release.

 
TORONTO: Chrystia Free-

land, a former OPC board member 
who has held several senior positions 
at Thomson Reuters, astonished the 
industry with her July announce-
ment that she was leaving journalism 
to run for parliament as a member 
of Canada’s Liberal Party. She said 
she was acting on her convictions 
and belief that social and political 
institutions have 
not kept up with 
profound changes 
in the economy. 
Her resignation as 
managing direc-
tor and editor for 
consumer news 
at Reuters even 
surprised colleagues. She is also a 
prolific author, including 2012’s Plu-
tocrats: The Rise of the New Global 
Super-Rich and the Fall of Everyone 
Else.  

BOSTON: GobalPost, which 
was co-founded by OPC member 
Charles Sennott, announced in July 
a partnership that will allow NBC 
News to use GlobalPost’s video and 
other international coverage across 
digital platforms such as NBCNews.
com and msnbc.com, as well as 
supplement NBC’s on-air coverage. 

The agreement was seen as a way for 
NBC to bolster international reports 
at a time when American TV news 
networks continue to cut back on 
overseas bureaus.

MUMBAI: News that a photo-
journalist on assignment was at-
tacked and gang-raped here on Au-
gust 23 triggered protests in several 
Indian cities and comparisons with 
a similar fatal assault in New Delhi 
in December. The victim, 22, was 
attacked in a derelict textile mill. A 
male colleague who had gone with 
her to carry her cameras was tied up. 
Within a few days, police had arrest-
ed five men. 

 
PARIS: OPC’s reciprocal re-

lationship with the Press Club de 
France in Paris through the Euro-
pean Federation of Press Clubs and 
the International Association of 
Press Clubs, entitles OPC members 
to a 15% discount at the Hotel Pull-
man Montparnasse located at 19 rue 
Commandant Rene Mouchotte.  It is 
an upscale, modern business hotel 
in the 14th Arrondissement.   Reser-
vations can only be made through 
Stephanie Chezeaux at the press club 
in Paris: schezeaux@pressclub.fr

PEOPLE REMEMBERED
John Palmer, a longtime NBC 

News correspondent, died August 3 
in Washington at age 77. The cause 
was pulmonary fibrosis. Palmer was 
based in Beirut in the 1970s and he 
covered the 1973 Arab-Israeli war, 
the war in Cyprus and the civil war 
in Angola. He was later a correspon-
dent in Paris and at the White House. 
He met his wife, 
Nancy, a Nightly 
News producer, at 
NBC’s Washing-
ton news bureau. 
One of his big-
gest scoops was 
breaking the news 
of the Carter ad-
ministration’s failed 1980 attempt to 

(Continued From Page 9)

Chrystia Freeland



OPC Bulletin • September 2013 • Page 11

IN WRITING THE BOOK 
   Your Fatwa Does Not Apply 
Here: Untold Stories from the Fight 
Against Muslim Fundamentalism, 
[Norton, August] Kari-
ma Bennoune said she 
wanted to present the di-
versity among people of 
Muslim heritage and the 
wide range of relation-
ships to Islam. She writes 
about people who use in-
telligence, creativity and 
steadfastness to resist reli-
gious extremism. 

Bennoune, a human 
rights lawyer, is a professor at the 
University of California at Davis. 
In researching the book, she inter-
viewed almost 300 people in 26 

countries, including heroic writers, 
doctors, lawyers, teachers, artists, 
activists and, of course, journalists. 
She writes about their battles for tol-
erance, equality and freedom. 

One story is about how 
Algerian journalists could 
not be stopped even when 
Tahar Djaout Press House, 
the headquarters of Al-
gerian journalism, was 
decimated by a fundamen-
talist car bomb in 1996, 
killing 18 and wound-
ing more than 50. Omar 
Belhouchet, editor of El 
Watan, and his staff pro-
duced the next day’s paper 

in the rubble. Bennoune quotes jour-
nalist Ghania Oukazi who wrote 
in that paper: “The shredded bodies 
of our colleagues and passersby in 

Hassiba Street will not allow us to 
give up.” 

Women, a target of fundamen-
talists, are among the leaders in the 
fight. After being arrested for pro-
testing the 2009 flogging of jour-
nalist Lubna Hussein for wearing 
slacks in public, members of the 
Sudanese Women Empowerment for 
Peace were asked to promise never 
to do it again. They refused. One 
protestor was older and had known 
life before fundamentalist restric-
tions were imposed. She was also 
heavyset and when soldiers who 
threw other protesters into a truck 
could not lift her, she was told to go 
home. “Outraged,” Bennoune writes, 
“she hired a taxi to follow the other 
arrested women to jail.”  

— by Susan Kille

rescue the American hostages being 
held in Iran. He became news anchor 
of Today in the 1980s. He left NBC 
for other ventures in 1990 only to 
return in 1994 as a Washington cor-
respondent. After retiring from NBC 
in 2002, he continued to work in 
journalism, including hosting roles 
on Retirement Living TV, a network 
dedicated to seniors.

Naomi Barry, an OPC member 
since 1964, died May 14. She was 95 
and a long-time Paris resident who 
lived on the Quai d’Orsay. Consid-
ered the doyenne of Gourmet corre-
spondents, she savored life and liked 
to describe herself and her friends as  
“great broads” — charming, sassy, 
intelligent women of un certain age. 
Her apartment, which overlooked 
the Seine and a bright neon sign 
announcing “Bateaux Mouches,” 
was filled with original and valu-
able art, first editions of great books 
in French and English and ephem-
era appropriate to one who had left 
Westchester County, New York, 
in the 1950s for a rich life in Paris. 
Barry had a long and enviable career 
with Gourmet magazine and was its 

first resident correspondent, pen-
ning her “Paris à Table” column. She 
also wrote regularly for the Interna-
tional Herald Tribune, detailing food 
encounters around the world. She 
published several books for Gour-
met: Rome at Table, Paris at Table 
and Adorable Zucchini. In 2005, 
Ruth Reichl, who was then editor of 
Gourmet, wrote about Barry, one of 
the principal contributors to Remem-
brance of Things Paris: Sixty Years 
of Writing From Gourmet. “Read-
ing fifty-year-old restaurant reviews 
would not normally be much fun; it 
takes a writer of extraordinary abili-
ties to make you care about meals 
that you will never be able to eat,” 
Reichl wrote. “Her reviews are like 

little time machines that not only al-
low you to taste the food she is eat-
ing, but somehow transport you back 
to a city that no longer exists.”

(Continued From Page 12)

(Continued From Page 10)

An excerpt of Barry’s writing from FootArts.com, October 2010: 
L’Ami Jean and L’Atelier head the New Wave in Paris restaurants that 

is edging out the branche (trendy) establishments, where the “with it” 
crowd is greeted with a kiss on each cheek and the rest of us are snubbed 
at the door. A remarkably noticeable revival in old-fashioned “welcome” 
with no ambitions of bistro chic is bringing in brisk business. Accueil à la 
française once had been a model for the profession abroad as well as at 
home. It was neither obsequious nor overbearing but sufficiently hospi-
table that folk cherished the memory of little French restaurants like old 
love letters. Then the art of the greeting slipped. The apologists blamed it 
on a change of society.



OPC Bulletin • September 2013 • Page 12

Overseas Press Club of America
40 West 45 Street
New York, NY 10036 USA

Taiwan Lecture: 
Can Taiwan’s  

democratization 

success be workable  

in mainland China?

September 11 

Taipei Economic and  

Cultural Office

1 East 42nd Street

New York
6 p.m.

New Books

Jordan, an African American war 
correspondent for the Norfolk Jour-
nal and Guide. She had not. Her re-
search on Jordan led to other black 
journalists who reported from all 
over the world.

Beginning in the mid-1800s with 
Douglass and Mary Ann Shadd 
Cary — the first black woman to 
edit a North American newspaper 
— and continuing into the pres-
ent, Broussard highlights individu-
als and publications that brought a 
black viewpoint to international re-
porting. For example, when Doug-
lass, went to Britain in 1845 he did 
it to escape slavery and to publicize 
the treatment of blacks in America, 
but he also became the first African 
American correspondent. Douglass 
sent letters home about the reaction 
to his speaking tour and his book, 
Narrative of Frederick Douglass, as 
he compared racial attitudes in the 
United States and abroad. Many of 

the letters were printed by the Lib-
erator, William Lloyd Garrison’s 
abolitionist newspaper, and then got 
the attention of Horace Greeley’s 
New-York Tribune. After returning to 
New York, Douglass started his own 
abolitionist newspaper, The North 
Star.

Black publications began to grow 
after Reconstruction to serve an au-
dience that the mainstream media 
ignored or, worse, portrayed through 
racial stereotypes. Broussard gives 
insight into correspondents who in 
many ways upheld journalism’s tra-
dition of objectivity but with a civil 
rights perspective to give visibility to 
the marginalized, spur social reform 
and eliminate oppression.

Reporters from the modern era 
featured in the book include William 
Worthy Jr., who after a 1953 report-
ing trip to Cuba, gained the right for 
journalists to report from anywhere 
in the world without regard to U.S. 
State Department regulations; How-
ard French, a Columbia University 
journalism professor and former se-
nior foreign correspondent for The 
New York Times; and Leon Dash, a 
professor at the University of Illinois 
who reported in the 1970s and 1980s 
from Africa for The Washington 
Post. Calvin Sims, an OPC member 
and former New York Times reporter, 
is among others mentioned as media 
staffs became more diverse.

NORTH AMERICA	

FREDERICK DOUGLASS IS  
    known as an abolitionist and black 
leader but he was also a foreign cor-
respondent. Despite a vast output of 
reporting by black journalists over 
almost two centuries, until the mod-
ern era African American foreign 
correspondents had little acknowl-
edgement in media histories beyond 
an occasional asterisk.

Jinx Coleman Broussard, who 
teaches media history and public 
relations in the Manship School of 
Mass Communication at Louisiana 
State University, has filled that gap 
in history with African American 
Foreign Correspondents: A History 
[Louisiana State University Press, 
June]. She writes that the book be-
gan with a question from a col-
league, John Maxwell Hamilton, 
who is an OPC member, the Hopkins 
P. Breazeale Professor at the Man-
ship School and a senior scholar at 
the Woodrow Wilson International 
Center for Scholars in Washington 
D.C. Hamilton asked Broussard if 
she had ever heard of John “Rover” 

(Continued on Page 11)

Jinx Coleman Broussard


